NYTTIG ERFARING: Sam Zarrabi har bare positive erfaringer fra gjennomføringen prosjektet selv om lærekurven var bratt. - Vi brukte bare mye mer tid enn det vi hadde forestilt oss, sier han. Her sammen med Astrid Skarheim Onsum. (Bilde: Anders J. Steensen)

Aker lærer studenter engineering

  • Karriere

I mange år har Aker Solutions gitt ingeniørstudenter spesifikke oppgaver innen sin fagdisiplin til sine hovedoppgaver. Det gjelder studenter over hele landet.

– Fra og med 2007 har vi gitt 15 studenter ved HiO en mer reell utfordring. De har fått i oppdrag å utvikle deler av en modul. Vårt mål var å få studentene til å forstå kompleksiteten i det arbeide vi gjør, og å forstå selve prosessen i vårt arbeid, sier leder for engineering i Aker Solutions i Oslo, Astrid Skarheim Onsum.





Flerfaglig utfordring

Prosjektgruppen besto av studenter fra forskjellige fagretninger ved HiO. Det var to fra hver fagretning; maskin, prosess, rør, struktur, mekanisk, instrument/elektro, HVAC og sikkerhet.

– Ved hver av fagretningene måtte det utnevnes en disiplinleder, slik vi har det i våre prosjekter. Da oppgaven ble gitt, måtte de selv utarbeide en plan for prosjektet slik at de kunne gjennomføre prosjektet ikke ulikt det vi gjør vi gjør i vår prosjektstyring. Så satte vi også opp milepæler som de måtte rapportere fra, sier Onsum.

Aker Solutions stilte med erfarne fagfolk som veiledere.





Andre erfaringer

Arbeidet studentene skulle gjennomføre var på detaljnivå.

De skulle utarbeide dataark, stressberegninger for rør, styrkeberegninger for stål, arrangementstegninger og annet underlag som vanligvis lages i detaljfasen, å bringe prosjektet fram til underlag for innkjøp og bygging.

– Prosjektet var likt det daglige prosjektlivet i engineering. Vi har fått andre erfaringer enn det andre studenter har gjennom arbeidet med denne hovedoppgaven. Problemstillingene var annerledes enn det vi hadde ventet oss. I dette prosjektet måtte vi koordinere med andre disipliner og få forståelse for helheten i det vi gjør, sier maskiningeniør Sam Zarrabi.

Han er som nesten alle de andre som gjennomførte denne hovedoppgaven, blitt ansatt i Aker Solutions.

– Vi viser på denne måte hvilke kompetansekrav vi stiller til våre medarbeidere. Jeg tror det er viktig å formidle til undervisningsinstitusjonene, sier Onsum.





En del av samfunnsansvaret

I det første kullet som løste denne formen for hovedoppgave, så fikk de fleste jobb i Aker Solutions.

Den neste gruppen som ble uteksaminert i år, fikk flere jobb, men synkende oppdragsmengde på grunn av finanskrisen gjorde at ikke alle fikk jobb i Aker Hus ute på Fornebu.

– Vi kommer til å fortsette med å gi ut hovedoppgaver enkeltvis landet over og internasjonalt. Sammen med HiO planlegger vi å fortsette med denne typen gruppeoppgaver. Det er viktig for å fokusere på våre behov overfor studenter og utdanningsinstitusjonene uavhengig av tider og markedssituasjon. Denne kontakten er en del av vårt samfunnsansvar, sier Astrid Onsum.