Jenter. Matte. Matematikk. Skole. (Bilde: Colourbox)

Hver tredje mattetime uten lærer

– Dette er et soleklart brudd på opplæringsloven, som fastslår at elevene skal få undervisning av lærere med fagkompetanse, og at disse er til stede i timene, sier leder i Elevorganisasjonen Håvard Vederhus til Dagsavisen.

Rapport

Det er den internasjonale TIMSS 2007-undersøkelsen som ble lagt fram i forrige uke, som viser at over 32 prosent av mattetimene på 4. trinn brukes til egenarbeid for elevene – uten veiledning fra lærer.

På 8. trinn ligger tallet noe lavere, rundt 25 prosent.

Sparer

Vederhus mener at elevene ikke får undervisning de har krav på fordi kommuner og fylker skal spare penger:

– Dette er en teknikk for å kutte kostnader, sier han.

Nestleder Per Aahlin i Utdanningsforbundet er enig:

– Mange kommuner har en lemfeldig holdning til opplæringsplikten de er pålagt. Dermed blir det lett å spare penger på å la elevene sitte alene med oppgavene i skoletiden, sier han.