Hvem kan vi stole på?

  • ikt

Det er lett å glemme at hver gang du registrerer deg på et nettsted, enten det er for å få informasjon, gjøre en e-handel eller gjennomfører en banktransaksjon, gir du fra deg data om deg selv til nettstedet. Det kan bli atskillige mengder etter hvert.

Nettstedene samler hver dag nye opplysninger om sine kunder og deres kjøpevaner og interesser. Den positive siden er at disse dataene er svært verdifulle for å tilpasse tilbudene til det kundene ønsker. Men det er en bakside: Muligheten for å tjene nye penger har fristet flere internettsteder til å selge personlige data om sine kunder til andre.

En nøyere gjennomgang av nettstedenes holdning til vern av personlige opplysninger gjort av Denise Caruso, tidligere teknologispaltist i New York Times og mangeårig overvåker av teknologi og samfunn, var svært lite flatterende. Caruso var svært direkte i sin karakteristikk på media-konferansen Seybold SF denne uken. Hun kritiserte både banker og portalselskaper for ikke å gjøre noe.

– Respektløst

Internettselskapene viser en ”utrolig mangel på respekt for publikum” når det gjelder misbruk av dataene kundene legger inn i forbindelse med handel på nettet. Og: Bransjens selvjustis har vært en fiasko. ”Det var en fornærmelse at de ikke en gang forsøkte.”

Bankene som tradisjonelt er de vi forbinder med soliditet og troverdighet, er ifølge Caruso blant de dårligste. Deres ”private policy” tillater dem å gjøre nærmest hva de vil med dataene du legger inn som bankkunde på nettet.

Carusos resept er at ethvert nettsted må publisere sin politikk for håndtering av personlige data på nettet. Mange har slike henvisninger, men ikke alltid blir de fulgt og ofte beskytter de ikke dataene tilstrekkelig.

Grasrota rører på seg

Her i USA er E-handel blitt så dagligdags også for ikke-teknofreaker at nå kommer forbrukerorganisasjoner og fagforeninger på banen og forlanger bedring. Og i bakgrunnen lurer føderale myndigheter og Kongressen.

Ikke minst etter at en rapport lagt frem i forrige uke viste at amerikanerne frykter mer for misbruk av de personlige dataene de legger inn på nettstedene enn på misbruk av kredittkortet på nettet.

De ønsker at internettselskapene alltid skal spørre dem først dersom dataene brukes til noe annet enn det de opprinnelig var ment for. Men internettselskapene ønsker det motsatte, nemlig at de kan bruke dataene så lenge brukerne ikke har sagt at de ikke kan det. Undersøkelsen, The Pew Internet & American Life Project, fant det paradoksale at mens brukerne ønsker vern om private data, brukte de i liten grad de datahjelpemidler som finnes for å beskytte seg.

Den økende bekymringen blant amerikanske forbrukere for deres privatliv på nettet vil trolig føre til nye lover som begrenser internettselskapenes bruk av dataene de samler inn, til stor motstand fra selskapene. Men bransjen har seg selv å takke.