Nabokollegaen påvirker: Hvilke ansatte som plasseres ved siden av hverandre, påvirker lønnsomheten direkte, konkluderer en analyse gjennomført av Cornerstoner i samarbeid med Harvard business school. Illustrasjonsfoto fra DNB Nor, Aker Brygge. (Foto: Carl Martin Nordby/Aftenposten/Scanpix)

Cornerstone spillover-effekt

Hvem du sitter ved siden av på jobb påvirker hvor effektiv du er

Identifiserte tre ulike arbeidspersonligheter.

Like barn leker ikke best. I hvert fall ikke på jobb, ifølge en analyse basert flere tusen ansatte i 20 multinasjonale selskaper.

Tradisjonelt blir ansatte plassert i nærheten av kollegaer som utfører samme type oppgaver. Å stokke om på hvor ansatte sitter ut i fra jobbpersonlighet kan imidlertid være en enkel metode for å øke ansattes ytelse på jobb.

Årsaken ligger i smitteeffekten som ansatte med vidt forskjellige egenskaper har på hverandre, ifølge analysen gjennomført av det amerikanske HR-konsulentselskapet Cornerstone sammen med Harvard Business School. 

Positivt og negativt

Hittil har det vært mest fokus på hvordan det fysiske arbeidsmiljøet og kontorlandskapet påvirker de ansattes prestasjoner.

Den fysiske plasseringen av hver enkelt ansatte, og hvordan dette påvirker andre ansatte, har fått liten oppmerksomhet.

Hvem en ansatt sitter ved siden av har imidlertid vesentlig påvirkning på ansattes jobbprestasjoner, både positivt og negativt, skal vi tro nevnte studie.

Tre personligheter

I studien analyserte forskerne data fra mer enn 2000 ansatte over en toårsperiode. Dataene ble samlet inn fra 20 store amerikanske teknologiselskaper med tilstedeværelse mange steder i USA og Europa.

Under arbeidet identifiserte forskerne tre ulike arbeidspersonligheter: Den produktive som arbeider raskt, men leverer lav kvalitet. Den kvalitetsbevisste som leverer topp kvalitet, men bruker lang tid, og, til slutt, generalisten som hadde litt av begge egenskapene.

Å plassere produktive og kvalitetsorienterte ansatte ved siden av hverandre, og generalistene på et adskilt sted, viste en forbedring på 13 prosent i produktivitet og 17 prosent effektivitetsforbedring.

For organisasjonen som helhet øker yteevnen med inntil 15 prosent, konkluderer analysen.

Årsaken er at det oppstår en slags symbiotisk forhold når man matcher ansatte med motsatte egenskaper.

Ser egne svakheter

Sitter man ved siden av en kollega med samme egenskaper som en selv, påvirker det ikke jobbprestasjonene nevneverdig.

Når ansatte derimot blir påminnet egne svakheter, som at man for eksempel jobber for overflatisk eller for tregt, trår det forskerne kaller spillover-effekten inn (se nedenfor), hvor ansatte forsøker å kompensere for egne svakheter.  

Analysen estimerer at selskaper med over 2000 ansatte kan plusse på en million amerikanske dollar i året, altså rundt 8,3 millioner norske kroner, ved å organisere ansatte på denne måten. 

For å gjøre beregningene definerte forskerne forskjellige ytelsesparametre, som ble brukt til å gi hver ansatt en måleenhet forskerne kaller "spillover". Verdien av denne inkluderte også ytelsen til kollegaene rundt, avhengig av avstanden mellom dem. 

I ytelsesparameterne la forskerne blant annet vekt hvor lang tid en ansatt bruker på å gjennomføre en oppgave, hvor mange ganger han/hun må be om hjelp fra kollegaer for å gjennomføre en oppgave, og til slutt hvor fornøyd mottageren var med hvordan oppgaven var løst.

Flytt negative ansatte

Analysen konkluderte også med at spillover-effekten også kan føre til større negativitet på en arbeidsplass.

Å flytte negative ansatte fra hverandre kan forhindre at dårlig stemning får større ringvirkninger, som igjen kan føre til dårligere prestasjoner og resultater for organisasjonen som helhet.

Hvordan de ansatte vil oppleve å bli plassert ut i fra personlighet og ikke arbeidsoppgaver, er tilsynelatende ikke drøftet i analysen.

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)