RapidE blir Aston Martins første elbil. Som navnet tilsier, er den basert på Rapide S. (Bilde: Aston Martin)

ASTON MARTIN

Hva skal Aston Martin og Faraday Future gjøre sammen?

Nytt elbilsamarbeid.

En av bilhistoriens største navn sammen med en amerikansk elbilnykommer og kinesisk kapital og teknologi.

Denne kombinasjonen kan bidra til flere nye elbilmodeller i løpet av de kommende fire årene dersom alt klaffer.

Elektrisk Rapide

En ny avtale mellom den britiske bilprodusenten Aston Martin og det kinesiske teknologiselskapet LeEco ble presentert i Frankfurt denne uka.

I første omgang skal Aston Martin og LeEco samarbeide om å ferdigutvikle RapidE og sette den i produksjon i løpet av to år.

V12-eren er fjernet fra motorrommet på RapidE-konseptet.
V12-eren er fjernet fra motorrommet på RapidE-konseptet. Foto: Aston Martin

Dette er en elektrisk versjon av firedørs-luksussportsbilen Rapide S som i dag har en V12-er under panseret.

RapidE-konseptet ble lansert på en britisk-kinesisk toppmøte i London i oktober i fjor.

– Elektriske luksusbiler blir en vesentlig del av vår framtidige produktportefølje. RapidE er et håndfast eksempel på våre evner og ambisjoner når det gjelder å utvikle lav- og nullutslippsbiler, uttalte Aston Martin-sjef Andy Palmer under presentasjonen.

Faraday Future

Faraday Future viste fram énseteren FFZERO01 på CES i januar.
Faraday Future viste fram énseteren FFZERO01 på CES i januar. Jan Moberg

Et annet interessant aspekt med dette samarbeidet, er at dette knytter bånd også til det nystartede amerikanske elbilselskapet Faraday Future, der LeEco har bidratt med finansiering.

Selskapet fikk mye oppmerksomhet på CES i Las Vegas tidligere i år, der de presenterte det elektriske sportsbilkonseptet FFZero01 med 750 kW effekt og en topphastighet på over 320 kilometer i timen.

Faraday Future er startet av en rekke tidligere Tesla- og BMW-ansatte og har planer om å bygge en fabrikk i Nevada. Foreløpig er det kun et konsept selskapet har å vise til.

– Partnerskapet har også potensial for å ta fram flere nye elbiler på vegne av Aston Martin, LeEco og Faraday Future, heter det i pressemeldingen.

Mer konkret enn dette, er det altså ikke ennå.

Tesla-stikk

RapidE skal etter planen være klar i 2018.

Ding Lei fra LeEco og Andy Palmer fra Aston Martin etter signeringen av den nye MOU-en.
Ding Lei fra LeEco og Andy Palmer fra Aston Martin etter signeringen av den nye MOU-en. Foto: Aston Martin

Parallelt jobber Aston Martin og LeEco med utvikling av batterisystemer og elektriske drivlinjer myntet på en kommende ladbar modell designet fra blanke ark.

Aston Martin har tidligere anslått at de innen 2020 skal lansere en ladbar hybrid og en helelektrisk versjon basert på DBX-konseptet.

Aston Martin RapidE ble vist fram i London i oktober.
Aston Martin RapidE ble vist fram i London i oktober. Foto: Aston Martin

Dette pratet Palmer om i Pebble Beach i California i fjor sommer, der han også kom med noen stikk til bilindustriens nykommer med tilhold bare noen mil lengre nord:

– Det å kunne prestere i flere runder på en skikkelig motorsportbane eller rundt Nürburgrings Nordschleife er langt mer interessant enn 500 meter i «ludicrous»-modus, sa Palmer og siktet til Teslas da nylanserte oppgradering på Model S som ga den allerede kjappe familiebilen ytterligere forbedret akselerasjon.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)