Statsbygg gir bort Operabroen mot forsvarlig demontering. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

OPERABROEN

Hva kan broen brukes til?

Hva ville du gjort med 134 meter stålbro?

Statsbygg gir bort Operabroen mot forsvarlig demontering. Hva ville du brukt en over hundre meter lang bro til?

Arbeidene går fremover

Tidligere denne uken skrev vi at Statsbygg vil fjerne den midlertidige gangbroen mellom Oslo S og Operabygget. Broen er nemlig i veien for Statens Vegvesens arbeid i området.

– I Bjørvika er vi i full gang med å bygge det nye gatenettet, Dronning Eufemias gate spesielt. Dette er bare ett skritt i utviklingen mot det nye Bjørvika. Her vil det bli vanlige krysninger med gangfelt og lyskryss, så da vil jo fremkommeligheten bli en helt annen. I dag er det en stor byggeplass, men det går jo framover, sier Rikke Brouer-Wangen i Statens Vegvesen til Teknisk Ukeblad.

– Grunnen til at broen skal vekk nå, er at nå går arbeidene framover.

Den 134 meter lange stålbroen er tre meter lang og har en teoretisk vekt på 130 tonn. I tillegg kommer et betonggulv på 170 tonn. Broen har tre spenn, og holdes oppe av tre ståltårn.

Den ene enden av broen hviler på parkeringskjelleren ved Oslo S. Den andre enden er utstyrt med både trapp og heis.

Les også: Slik vil de lage en ny øy i Oslofjorden

Ingen konkrete planer

Statsbygg skriver i utlysningsteksten på Doffin at verdien av broen går til fratrekk. I klartekst betyr det at de som kommer med det beste tilbudet på forsvarlig fjerning av broen, også får hele gangbroen.

Statsbygg har ingen planer om å bruke broen selv. Heller ikke Statens Vegvesen har bruk for broen.

– Vi har ikke bruk for den i veiprosjektet i Bjørvika. Jeg vet at det er andre prosjekter som trenger gangbroer, men hvor denne broen ikke passer, sier Rikke Brouer-Wangen.

Fra Bjørvika til Helsfyr?

Heller ikke bymiljøetaten i Oslo kommune har konkrete forslag til hvor broen kan komme til nytte. Det har derimot en av TUs lesere.

«Jeg bor i nærheten av Helsfyr i Oslo, og Operabroen kan jo flyttes hit, og bli en gangbro mellom vestre (eller vestlige) utgang av Helsfyr T-banestasjon og Fyrstikktorget,» skriver Per Huse i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Han viser til at biltrafikken i Grensesvingen, veien som går i retning sentrum fra Grenseveien, ofte blir forsinket fordi veldig mange fotgjengere krysser veien på vei mellom T-banen og Fyrstikktorget.

Dermed mener han det ville være en god løsning å få en gangbro her.

Har du forslag til hvor Operabroen bør brukes?

Skriv din mening i kommentarfeltet!

Les også:

Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper

Bygget gangbro for 228 kroner

Denne broen kan bevege seg 600 meter