Den ladbare hybriden Fisker Karma skal settes i produksjon neste sommer, hos Valmet Automotive i Uusikaupunki, Finland, der også Think City skal lages. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Den ladbare hybriden Fisker Karma skal settes i produksjon neste sommer, hos Valmet Automotive i Uusikaupunki, Finland, der også Think City skal lages. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Høyttalere i støtfangeren

Fisker Karma

  • Ladbar seriehybrid (plug-in-hybrid) som skal settes i produksjon i mai 2010, side-om-side med Think City hos Valmet Automotive i Finland, og med aluminiumramme fra Hydro på Raufoss
  • Har to elektromotorer (én på hvert bakhjul) med en samlet effekt på 300 kW (402 hk). Energien lagres i en litiumionebatteripakke fra EnerDel på 22 kWh som igjen får strøm fra en toliters GM turbo bensinmotor på 197 kW. Samlet dreiemoment er 1 300 Nm. Rekkevidden er 80 km med kun el, i såkalt «stealthmode». Ytterligere 40 mil med bensinaggregatet i sving. Akselerasjonen oppgis til seks sekunder på 0-100 km/t, mens toppfarten er 200 km/t.
  • Oppgitt drivstofforbruk er på 0,35 liter per mil med et CO2-utslipp på 83 gram per kilometer (SAE-måling – Society of Automobile Engineers)
  • Er den første modellen fra Fisker Automotive, som er et joint venture mellom Fisker Coachbuild og Quantum Technologies, stiftet i 2007. Produksjonen skal etter planen etter hvert skaleres opp til 1 200 biler i måneden
  • Henrik Fisker er inntil nå mest kjent for å ha designet blant annet BMW Z8 og Aston Martin-modellene DB9 og V8 Vantage


Elektriske biler har potensial til å slippe ut null og niks av klimagasser. Det er bra.

Men at disse bilene heller ikke slipper ut støy, har lenge blitt sett på som en sikkerhetsrisiko. Spesielt for svaksynte, myke trafikanter.

Nå jobber flere produsenter av elbiler og ladbare hybrider med ulike modeller for hvordan bilene kan lage elektronisk generert lyd, melder The New York Times .

Formel 1-etterligning

Fisker Karma blir en av de første ladbare hybridene som kommer på markedet – trolig neste sommer. Ifølge avisa installeres det høyttalere i støtfangeren på Karma.

De skal lage en lyd som konstruktøren selv, Henrik Fisker, beskriver som en «blanding mellom et romskip og en Formel 1-bil».

Les også: Fisker etter avgiftslette

Nissan, som har elbilen Leaf i utvikling, jobber ifølge avisa med filmindustrien for å finne fram passende lyder.

BMW, som lager elektriske Mini E, antyder at det i framtida kan bli opp til sjåføren å velge lyd, ala ringelyder på mobiltelefonen.

Lydstudie

NYTimes henviser dessuten til en studie utført ved University of California, Riverside på oppdrag fra det amerikanske blindeforbundet i fjor.

Den sammenlignet lyden fra en bil med forbrenningsmotor og en hybridbil som kjørte på ren el – begge i åtte kilometer i timen.

Den konvensjonelle bilen ble i gjennomsnitt hørt da den var 8,5 meter unna, mens den elektriske først ble oppdaget da den var drøyt to meter vekk.

Les sakene: Krever mer bråk fra elbiler

Biler bråker for lite

Fornybar bussdrift