Strandlykkja i forgrunnen er det sørlige endepunktet for strekningen som er utlyst. (Bilde: Statens vegvesen)

Hochtief/Veidekke lavest på Fellesprosjektet

  • arkivnyheter

Ved tilbudsfristens utløp hadde følgende entreprenører levert inn tilbud på å bygge veg og bane langs Mjøsa mellom Brøhaug og Strandlykkja:

- AF-gruppen Norge AS med en pris på 2.203.746.106

- NCC- Alpine JV med en pris på 1.835.849.542,98

- Hochtief Solutions AG/Veidekke med en pris på 1.574.802.476





Ett tilbud avvist

I tillegg ble ett tilbud avvist på grunn av forhold ved tilbudet.

- Vi er spesielt godt fornøyd med at et så stort prosjekt har flere seriøse tilbydere og at vi kan konstatere at entreprenørene har lagt svært mye arbeid i å beskrive hvordan oppdraget skal gjennomføres, sier Taale Stensbye, prosjektleder for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.





Kontrakt og samhandlingsprosess

Fellesprosjektet E6-Dovrebanen regner med at byggearbeidene vil starte i april 2012. Før den tid skal tilbudene behandles av prosjektet og en intern anskaffelsesnemd for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen før kontrakt kan inngås. Deretter skal entreprenøren og Fellesprosjektet gjennom en fire ukers samhandlingsprosess før byggearbeidene tar til i løpet av april måned. - De gode forberedelsene entreprenørene ser ut til å ha gjort er et godt utgangspunkt i samhandlingsprosessen, fortsetter Stensbye.





Hva skal bygges?

Entreprenøren som blir tildelt oppdraget skal blant annet bygge:

- Ca. 5,6 kilometer firefelts E6. Inkludert i dette er Morskogstunnelen på 2,3 kilometer.

- Ca. 6,8 kilometer dobbeltsporet jernbane. Her er Ulvintunnelen på 3,9 kilometer og Morstuatunnelen på 200 meter inkludert.

- 6 kilometer Mjøstråkk (gang- og sykkelveg).

- Lokalveg til Brøhauggrenda.

- Diverse avbøtende tiltak. Blant de avbøtende tiltakene er tilbakeføring av E6 til terreng etter at dagens E6 over Morskogen er lagt i ny tunnel.