Flyvarslingssystemet Ocas gjør at man slipper å merke kraftspenn med varselsfarger. Systemet er nå ute av drift, men BKK ønsker å bidra til å få det på fote igjen. (Bilde: Harald Mowinckel)

FLYVARSLINGSSYSTEMET OCAS

Highlight Safety søker om ny Ocas-konsesjon

Forsøker å gjenoppta driften av flyvarslingssystemet.

OCAS

  • Basert på en tredimensjonal radar som måler flyene og helikopternes posisjon og hastighet og sender signaler til lysene som er påmontert kraftspennene om når de må skru seg på.
  • Kan også varsle gjennom lyd på flyene og helikopternes radio.
  • Gjør at man slipper kontinuerlig opplysnin­g av luftspennene om natten og signalmerking av kraftmastene.
  • Ifølge Luftfartstilsynet var det 32 Ocas-anlegg utplassert rundt om i landet.

Highlight Safety har søkt Forsvarsdepartementet om fornyelse av avtalen for å bruke frekvenser på 1300-1350 MHz-båndet til å drifte flyovervåkingssystemet Ocas (se faktaboks). Dagens avtale går ut ved årsskiftet.

Highlight Safety har rettighetene til å bruke Ocas-teknologien for å sikre kraftspenn i Norge.

13. september i år ble imidlertid driften av installasjonene innstilt fordi Highlight Safety ikke klarte å drive videre på en forsvarlig måte.

Da hadde mange luftspenn stått uten merking i flere måneder, enkelte i over et år.

Les også: Kommune kan få flyforbud fordi de nekter å merke luftspenn

Langsiktig løsning

Ifølge søknaden, som Teknisk Ukeblad har sett, forsøker Highlight Safety nå å få systemet på bena igjen.

«Det arbeides […] aktivt med å etablere en ny langsiktig driftsløsning fra tidlig i 2014 i samarbeid med sentrale nettleverandører i Norge», heter det i brevet.

Selskapets styreformann Eskill J. Ahlgren ønsker ikke å utdype det som står i brevet eller si hvilke selskaper han planlegger å samarbeide med.

Les også: Mange fjordspenn vil stå uten flymerking helt til våren

BKK vil bidra

Ikke overraskende bekrefter BKK Nett, som tidligere har vært inne på eiersiden av Ocas, at de ønsker å bidra videre.

Divisjonssjef Jens Skår i BKK Nett svarer slik på spørsmål fra Teknisk Ukeblad om hvordan det er mest aktuelt for selskapet å bidra til at driften av Ocas-systemet kan gjenopptas i Norge.

– Vi er avhengig av lisensene som Highlight Safefty sitter på. Vi kan bidra til at de får tilgang til kompetanse som gjør det mulig å drive dette videre på en forsvarlig måte, det er det som er bøygen. For selv om historien ikke bare har gitt oss gode erfaringer, er dette en teknologi som kan egne seg godt mange steder, sier divisjonssjef Jens Skår i BKK Nett.

Les også: Fem ulykker på ni år

Vil slippe blåsemerking

Han viser til at det for BKKs del spesielt er på 300 kV-linjer fra 1960-tallet Ocas-systemet er viktig. Disse er nemlig ikke konstruert for å bære blåser (ballonger) på linjene, siden kravene om dette fra luftfartsmyndighetene kom senere.

– Det er spesielt driftserfaringer i områder med mye is på linjene vi ser god nytte av dette. Der har vi hatt problemer med a blåsene gjør at topplinen siger ned mellom faselederne hvis det er mye is, og at vind fører til overslag. Med Ocas-systemet, unngår man problemet, sier Skår.

Hvis disse linjene må merkes med blåser, må linjene forsterkes og tas ut av drift i perioden arbeidet pågår. Dette er komplisert, fordi det må nøye planlegging til slik at ikke forsyningssikkerheten settes i fare.

– Ocas-merking er derfor et godt supplement til konvensjonell merking på mange luftspenn, sier Skår.

Les også: Det nye redningshelikopteret kan også bli «nordsjøbuss»

Kjøper ikke teknologien

Han ønsker at bransjen i felleskap skal få Ocas-teknologien i drift igjen. Statnett, som eier mange av kraftspennene med merking i Norge, har fullstendig avvist dette.

Skår er ikke sikker på hvor tidlig i 2014 det er realistisk å få Ocas-systemet i drift igjen. Men det bør i alle fall skje i løpet av året.

– Ja, hvis ikke tenker jeg at man må erkjenne hva som er status og velge andre tiltak, sier han.

– Er det aktuelt for dere å kjøpe Highlight Safety eller rettighetene til å bruke Ocas-teknologien?

– Det ser jeg ikke for meg. Vi har tidligere gjennomført en del arbeid for Highlight Safety ute på sitene. Å gjøre enda mer av dette, kunne sikkert være en aktuell løsning. Men det finnes kompetanseområder vi ikke har, for eksempel kalibrering av radarutstyr og programmering. Dersom vi skal ta ansvar for flere oppgaver, må dette være innenfor de områder vi selv har kompetanse, sier Skår.

Forsvarsdepartementet opplyser til Teknisk Ukeblad at de nå har søknaden fra Highlight Safety til behandling.

Les også:

Slakter Ocas og Luftfartstilsynet

Kartverket vil lage 3D-modell av terrenget i hele Norge

Flyvarslings-systemet Ocas virker ikke