OLJE OG GASS

Her går aktivister om bord på Karahav-riggen

Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
24. mars 2014 - 12:31

Nøyaktig 25 år etter Exxon Valdes-ulykken i Prins William-sundet utenfor Alaska, ligger Seadrills rigg West Alpha ved verftet i Ølen for å gjøre seg klar for et kontroversielt prosjekt i Arktis.

Og blant oljeselskapene som skal benytte riggen, er nettopp Exxon Mobil.

Les også: Norsk teknologi lokket russisk oljegigant til Stavanger

– Naturlig for oss

Teknisk Ukeblad har snakket med Greenpeace-leder Truls Gulowsen, som forteller at han denne gangen ikke var med selv, men at 14 aktivister, deriblant to «isbjørner» i morgentimene i dag har hatt en markering i Ølen.

– Vi vil sette søkelys på hvor uansvarlige de er. 25 år etter denne ulykken sender de nå rigger tilbake til isfylt Arktis. Denne gangen er det i russisk Arktis, og det blir verdens mest isproblematiske arktis-boring, sier Gulowsen.

– Dette er ekstremt langt unna all infrastruktur og riggen er 27 år gammel. Riggen er i og for seg bra, men den er fortsatt gammel, og uten mulighet til å stanse et problem dersom det skulle dukke opp. Da er det naturlig for oss å gjøre det vi gjorde nå, sier han.

Les også: Dette er verdens 11 største oljeselskaper

Ble ført bort av politiet

Greenpeace-aktivistene ble etter hvert ført bort av politiet, men Gulowsen tror ikke de får noen represalier fra lovens lange arm.

– Det gikk fredelig for seg, og vi hadde en markering som viste at vi ikke vil ha flere ulykker i Arktis. Noen av dem troppet om bord i riggen, og snakket med folk. Det ble vist forståelse for hvorfor vi mener det vi gjør, sier han.

– Vi tror ikke vi får noe trøbbel fra politiet. Så lenge vi gjør som politiet sier, og ikke har gjort noe veldig ulovlig, regner jeg med at det skal gå bra, sier han.

Exxon: Bra med miljøengasjement

Knut A. Asp, som er kommunikasjonsdirektør i Exxon Mobil Norge, sier til Teknisk Ukeblad at aksjonen egentlig ble sett på som relativt positivt av oljeselskapet.

– Jeg synes ikke dette er så dramatisk. Jeg er positivt til at ungdom og unge voksne er opptatt av energi- og miljøpolitikk. Så kan man kanskje være uenig i virkemidler. Men at man ytrer sine meninger, er greit, sier Asp.

– Men vi hadde kanskje ønsket at de hadde gjort dette på utsiden av yarden, og at arbeidet ikke ble forstyrret. Bortsett fra det har vi ingen innvendinger. Det var fredelig og greit, sier han videre.

Han har forståelse for at det på en dag som i dag, på «25-årsjubileet», vil bli satt fokus på det som skjedde den gang.

– Ikke uten kontroverser

– Ja, jeg forstår reaksjonene. Samtidig så var Exxon Valdes en annen sak enn det som skal skje i Karahavet. Da dreide det seg om transport av olje, og det som skjedde da har ført til betydelige endringer.

– Men prosjektet i Karahavet er vel heller ikke helt uten kontroverser?

– Nei, det er ikke helt uten kontroverser. Noe av dette dreier seg nok om at det er stort fokus på arktiske operasjoner i Norge på grunn av Barents-operasjonene. Aktiviteten vår i Karahavet vil også omfatte mer enn bare West Alpha, som kun er én brikke i dette puslespillet.

– Vi skal ha 10 båter i området, og operasjonene kommer til å gå trygt for seg. Vi skal også ha denne aktiviteten i et værvindu der det er nogenlunde isfritt, sier Asp.

Les også:

Her er den mest kontroversielle plattformen i Arktis

Lukoil posisjonerer seg på norsk sokkel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.