MITSUBISHI REGIONAL JET

Her flyr Mitsubishi-en for første gang

Jomfruferd med MRJ.

Mitsubishi Regional Jet (MRJ) tok av fra Nagoya lufthavn onsdag morgen og gjennomførte en halvannen times flygning over sørkysten av Japan.

Som vanlig var den første turen en test av flyets basale funksjoner og foregikk med landingstellet nede og vingeklaffer i låst posisjon.

– Ytelsen på MRJ var langt bedre enn vi forventet. Det var i høyeste grad en komfortabel flygning, fortalte testflyger Yoshiyuki Yasumura etter landing.

Flest fly til USA

MRJ lages av Mitsubishi Aircraft der hovedeieren er Mitsubishi Heavy Industries (MHI).

Flyet ble lansert i 2008, det første testflyet ble rullet ut fra fabrikken for et år siden og bakketestingen startet i juni i år.

Ifølge en pressemelding fra produsenten skal testingen i Japan suppleres med flytester fra MRJ-basen på Grant County lufthavn i Moses Lake i delstaden Washington fra andre kvartal neste år.

Den første leveransen er planlagt i andre kvartal 2017. Lanseringskunden er All Nippon Airways (ANA).

Faktisk er 180 av de 223 bestillingene på MRJ fra USA. Den største kunden hittil er amerikanske SkyWest som har bestilt 100 fly med opsjon på samme antall.

Noen norske deler også

MRJ kommer i utgangspunktet i to utgaver med henholdsvis 70 og 90 seter, men hittil er det bare den største versjonen som er bestilt.

Maksimal avgangsvekt på MRJ90LR er 42,8 tonn. Dette er versjonen med den største rekkevidden: 1 780 nautiske mil (3 310 kilometer).

Under vingene på MRJ henger de nye girede turboviftemotorene fra Pratt & Whitney.

PW1200G er betegnelsen på MRJ-motoren som er de minst kraftige i familien med henholdsvis 15 og 17 000 pund skyvekraft, altså 67 og 76 kN.

GKN Aerospace Norway på Kongsberg er eneleverandør på akslinger og «turbine exhaust case» (TEC) til disse motorene.

Første siden 1962

Generelt er jomfruferder med flytyper som er designet fra blanke ark sjelden kost.

Når det i tillegg er snakk om et japansk passasjerfly, må vi 53 år tilbake for å finne forrige gang det skjedde.

30. august 1962 fløy NAMC YS-11 første gang. I løpet av tolv år ble turbopropflyet produsert i 182 eksemplarer.

Nihon Aircraft Manufacturing Corporation (NAMC) var et industrielt samarbeid der Mitsubishi, Kawasaki og Fuji leverte de største bidragene.