SKAL MØTES: Det er duket for aksjoner når Greenpeace-skipet Rainbow Warrior etter planen kommer inn i norske farvann i dag for å møte den spesialdesignede istankeren Mikhail Uljanov. (Bilde: Dmitrij Leltschuk)

OLJE I ARKTIS

Her er Arktis-oljen utenfor Tromsø

Greenpeace varsler aksjoner mot oljetanker.

Greenpeace-skipet Rainbow Warrior kommer etter planen inn i norske farvann i dag for å møte den spesialdesignede istankeren Mikhail Uljanov.

Tankeren inneholder 70.000 tonn Arco-olje, eller arktisk olje, som er den aller nordligste oljen som noen gang er utvunnet. Dette kommer fra den kontroversielle Prirazlomnaja-plattformen i Barentshavet.

Istankeren er i skrivende stund noen kilometer utenfor kysten av Florø, med kurs mot Rotterdam. I helgen tok Greenpeace bilder av skipet utenfor Tromsø.

Les også: Disse oljefeltene er størst i verden

– Olje verden ikke trenger

Truls Gulowsen i Greenpeace Norge sier det er olje verden ikke trenger.

–  Oljen fra denne plattformen er allerede fordømt internasjonalt, og ingen ting har endret seg siden i fjor høst. Olja er olje verden ikke trenger, den er giftig, dyr og svært risikabel å utvinne. I tillegg gjør oljeutvinningen og den økte skipstrafikken gjennom norske farvann et oljeutslipp i Arktis eller langs verdifull, norsk kyst mer sannsynlig, sier han i en pressemelding.

Les også: Produksjonen i gang på kontroversiell russisk plattform

Har snudd

Greenpeace har avslørt at det er oljegiganten Total som har kjøpt oljen. Det setter noen av selskapets uttalelser fra 2012 i et noe spesielt lys.

I september 2012 sa nemlig Totals administrerende direktør Christophe de Margerie til Financial Times at risikoen for utslipp i et miljømessig sårbart område er for stor til at selskapet vil være med inn i isfylte arktiske strøk.

Han sa videre at han prinsipielt ikke er i mot utforsking av Arktis, i og med at selskapet har eierandeler i blant annet Shtokman og Snøhvit-prosjektene. De Margerie sa at gasslekkasjer imidlertid ville være lettere å håndtere enn oljelekkasjer.

Les også: Lien vil dele ut Norges nordligste letelisenser

The Mikhail Ulyanov oil tanker on its way from the Prirazlomnaya oil drilling platform in the Pechora Sea to a European harbour. It is the first transport of arctic offshore oil from Russia to Europe. The platform is operated by Russian state owned energy company Gazprom and is the first to begin producing oil from icy offshore waters in the Arctic.Der Oeltanker Mikhail Ulyanov im Nordatlantik auf dem Weg von der Oelplattform Prirazlomnaya in einen Europaeischen Hafen. Es ist der erste Transport arktischen Offshore-Oels nach Europa. Die Plattform wird von Gazprom betrieben.
HER ER DEN: Greenpeace tok bilder av den russiske oljetankeren Mikhail Uljanov utenfor kysten av Tromsø i helgen. Tankeren inneholder verdens nordligste olje. Dmitrij Leltschuk

Hykleri

Gulowsen i Greenpeace mener avgjørelsen om å kjøpe oljen likefullt er hyklersk.

– Totals avgjørelse om å kjøpe denne oljen stinker av hykleri. Konsernsjefen har allerede lovet å ikke bore i de isfylte farvannene langt nord, men likevel har han tydeligvis ingen motforestillinger mot å kjøpe oljen så lenge Gazprom er de som tar risken, sier han.  

– Olje i Arktis er forkastelig, om det så er fra Russland eller langs den norske iskanten, tordner han.

Kommer i dag

Greenpeace bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at deres skip kommer inn i norske farvann i dag, men vet ikke når det vil møte oljetankeren.

De vil heller ikke si noe om hva slags aksjoner som er planlagt. Forhåpentligvis blir det ikke like dramatisk som i fjor høst, da flere Greenpeace-aktivister forsøkte å borde Prirazlomnaja-plattformen i Barentshavet.

Det ble blant annet avfyrt varselskudd mot aktivistene, og totalt ble 28 aktivister og to frilansjournalister fengslet i to måneder.

Ferden til oljetankeren Mikhail Uljanov kan følges her.

Les også:

Vil du bli Arktis-ingeniør, polymerteknolog eller master i karriereveiledning?

Dette er de viktigste twitrerne for oljebransjen

Her går aktivister om bord på Karahav-riggen