Njord må muligens vente til sommeren 2014 med å starte opp produksjonen igjen. (Bilde: Øyvind Nesvåg/Statoil)

NEDSTENGING AV NJORD

«Heldigvis var det Njord, ikke Oseberg»

Statoil melder i dag at de kommer til å utsette produksjonsoppstart på Njord-feltet i Norskehavet etter revisjonsstansen de har hatt.

– Det er behov for forsterkninger i plattformkonstruksjonen før produksjonen kan gjenopptas, skriver Statoil.

3000 fat

Her opplyser de også om at produksjonen kan være nedstengt helt til neste sommer.

– Et omfattende analyse- og inspeksjonsarbeid utført under revisjonsstansen i sommer, har synliggjort behov for forsterkning av enkelte bjelker i plattformkonstruksjonen før produksjonen kan gjenopptas. Det tas høyde for at dette arbeidet vil kunne pågå helt frem mot sommeren 2014, melder selskapet.

Analytiker og analysesjef i Handelsbanken, Anne Gjøen, sier til Teknisk Ukeblad at det i og for seg er godt at dette rammer Njord, og ikke Oseberg.

– Produksjonen fra Njord er lav, den ligger på omtrent 3000 fat. Det vil si at en nedstengning her ikke er signifikant, sier Gjøen i en kommentar.

Hun sier at det i og for seg er lang tid med en nedstengning som kan vare helt frem til sommeren 2014.

– Sånn sett så må det være et omfattende arbeid som skal gjøres. Det er uvanlig å stenge ned mer enn en måned eller to, så det kan virke omfattende. Heldigvis var det Njord, og ikke Oseberg, sier hun.

Les også: Statoil kan ha funnet 600 millioner fat i Canada

Mindre deformasjoner

Produksjonen på Njord ble stanset 27. juli og plattformen ble da tømt for olje og gass. Etter planen skulle produksjonen gjenopptas medio september.

– I forbindelse med det omfattende robustgjøringsarbeidet som ble gjennomført på dekksrammen på Njord A-plattformen sommeren 2012 ble det oppdaget mindre deformasjoner på noen bjelker og andre strukturelementer. Noen av skadestedene ble forsterket og andre ble vurdert som så små at utbedringer ikke var nødvendig, skriver Statoil.

– Som en fortsettelse av dette arbeidet, og som en del av det løpende anleggsintegritetsarbeidet, har Statoil i år gjennomført et større analyse- og inspeksjonsprogram for å få vurdert status på hele plattformkonstruksjonen. Hensikten med disse reanalysene og inspeksjonene har vært å verifisere plattformens styrke i forskjellige vær- og belastningssituasjoner, heter det videre.

Tungt belastet

Statoil melder også at strukturer på dekket er tungt belastet.

– Inspeksjonene har ikke påvist nye skader, men reanalysene viser at enkelte av dekkets strukturer er for tungt belastet og at forsterkninger av disse er nødvendig før produksjon og boreaktivitet kan gjenopptas, heter det.

– Planleggingen av arbeidet er påbegynt. Det er på nåværende stadium vanskelig å estimere omfanget av de forsterkninger som er nødvendig, men det er allerede nå klart at vi må ta høyde for at dette arbeidet først vil være fullført nærmere sommeren 2014, sier produksjonsdirektør Arve Rennemo for Njord.

– Det skal aldri være tvil om at det er trygt å jobbe på Statoil sine installasjoner. For å være på den sikre siden velger vi derfor å utsette oppstarten inntil nødvendige forsterkninger er utført, sier Rennemo.

Les også: – Statoil forstår ikke forskjellen på «safety» og «security»

Eksepsjonell sikkerhet

Dette mener også Handelsbanken-analytikeren er en viktig faktor i Nordsjøen.

– Det er klart, noen ganger kan man få dårlige assosiasjoner med slike ting, at det er indikasjon på at installasjonene blir gamle. Men dette vedlikeholdet er nok nødvendig, og jeg vil tro at de har så høy sikkerhetsstandard at de ikke tar noen sjanser om de oppdager noe som må utbedres. Sikkerheten offshore er eksepsjonelt mye høyere enn på land, sier hun.

– Gjør det ikke frivillig

Svein Remseth ved institutt for konstruksjonsteknikk på NTNU sier til Teknisk Ukeblad at det er vanskelig å si hvor alvorlig dette er.

– Men det er grunn til å tro det er alvorlig, og at dette er ting som ikke skulle skje. Hvorvidt det er farlig, og hvor alvorlig det er, det kan jeg ikke si noe om. Siden det er i dekket, er det ikke nødvendigvis den bærende konstruksjonen dette dreier seg om. Men de gjør ikke dette frivillig, sier han.

Les også:

Selvdestruerende plugg kan spare 14 riggdøgn

Et utslipp fra Statoils nye oljefunn vil kunne gå rett inn i Lofoten

Oljen på havbunnen er verdt 5000 milliarder