Skanska ligger godt an til å sikre seg kontrakten på parsellen Seierstad-Bommestad. Vegåpning finner sted i august 2009. (Ill.: Statens vegvesen)
E18: Slik skal nye E18 gå fra Langåker til Bommestad i Vestfold. Veistrekningen skal stå ferdig høsten 2009. (Bilde: Statens Vegvesen)

Hard syvkamp om bygging av ny E18

  • Bygg

Seks konkurrenter venter i spenning på avgjørelsen til Statens vegvesen. Den nye veistrekningen består av to parseller. Den ene går over 6,5 kilometer fra Langåker til Seierstad, og parsell to går fra Seierstad til Bommestad, en stekning på 1,5 kilometer. Anleggsarbeidet med veien starter i slutten av desember i år, og veien skal stå ferdig høsten 2009. Det blir firefelts motorvei med 29 meters veibredde, som er den bredeste profilen.

– Laveste tilbyder for begge entreprisene er Skanska Norge AS med henholdsvis 455 millioner kroner og 225 millioner kroner for parsell en og to, sier byggeleder for parsell en, byggingeniør Grethe Bodholt. Hun trekker utelukkende frem pristilbudet som avgjørende for hvem som får anbudet: – Enten er du kvalifisert, eller så er du det ikke. Så det er pris det går på for de kvalifiserte tilbyderne.





Uproblematisk

Bodholt ser ingen åpenbare utfordringer med anleggsarbeidet på parsell en.

– Jeg anser det som uproblematisk i forhold til setningsskader at en trevarebedrift ligger ved siden av fjelltunnelen på denne parsellen. Men vi kommer til å følge opp arbeidet med setningsmålere og poretrykksmålere som måler vanntrykk for å se om grunnvannsstanden forandrer seg, sier Bodholt om den 160 meter lange tunnelen med to løp.





Trafikkavvikling

Arbeidet med parsell to har trafikkavvikling som den største utfordringen.

– Dette gjelder Bommestadkrysset der E18 krysser riksvei 40 i dag. På eksisterende Bommestad Bru er årsdøgntrafikken 25 000 biler. Det kommer til å bli bygd mange interrimsveier for å legge om trafikken i byggeperioden. En annen stor utfordring i parsell to er byggingen av to nye Bommestad-broer. De er hver for seg 150 meter lange stålfagverksbroer som går over Lågen. Jeg antar at entreprenørene må prefabrikkere deler av broene som må skyves ut i Lågen, sier Grethe Bodholt.