Eni Norge har utviklet en hybrid mellom en AUV og en ROV, som i fremtiden skal kunne bli oppladet på havbunnen. (Bilde: Eni Norge)
AUV-en er en del av prosjektet Clean Sea. Her er man i ferd med å sette ut roboten. (Bilde: Eni Norge)

CLEAN SEA

Håper at denne roboten kan flytte inn på havbunnen

En undervannsrobot som skal kunne «fly» planlagte ruter under vann for å ta prøver og overvåke havmiljøet er blitt testet ut av Eni Norge i Hammerfest.

Konseptet er en hybrid farkost av AUV (autonomous underwater vehicle) og en ROV (remotely operated vehicle).

VIDEO: Se hvordan de styrer ROV-en fra land

Uten kabler

– Denne roboten går i henhold til forhåndsprogrammerte ruter. Den har innebygd intelligens for å unnvike hindringer, og en rekke andre funksjoner. Den har sensorer som gjør at dersom den finner et avvik, kan den stanse den planlagte ruten, og deretter gå nærmere inn for å studere, sier undervannsingeniør i Eni Norge, Arild Jenssen til Teknisk Ukeblad.

AUV-en har vært en del av utviklingsprosjektet «Clean Sea».

– I motsetning til klassiske AUV-er har denne mange propeller. Dermed kan den stoppe, holde posisjonen og endre bevegelsesmønster ut fra sensordata og behov. En annen fordel er at vi ikke trenger styre roboten gjennom kabler til land eller en båt. Roboten programmeres på forhånd og gjør deretter jobben den er satt til å gjennomføre, sier Jenssen.

Les også: Denne gravemaskinen kan jobbe på havbunnen

Docking på havbunnen

I denne forbindelse jobbes det også videre med ny teknologi. Blant annet vil man utvikle systemer som bor på havbunnen og styres fra land ved hjelp av høyhastighets lyskommunikasjon.

– Siden fjernstyrte olje- og gassbrønner allerede har et nettverk, er tanken å prøve å utvide dette nettet ved hjelp av et optisk nett som overfører høyhastighetsdata med lys. Dermed er det mulig å motta live bilder og data så lenge farkosten er innen rekkevidde av en sender, forklarer Eni Norge.

– Vi ser også for oss at AUV-en kan ha en dockingstasjon på havbunnen slik at den kan lade seg opp, og bli programmert til nye oppdrag. Og ved å kommunisere med lyssendere som er plassert på undervannsbrønnene, kan farkosten styres som en ROV når den kommer innen rekkevidde av en optisk tranciever.  Da kan AUV-en fly fra template til template, gjøre inspeksjoner, og en gang i fremtiden bli utstyrt med armer og momentverktøy slik at den kan åpne og stenge ventiler, og annet vedlikeholdsarbeid på havbunnen, forklarer Jenssen til Teknisk Ukeblad.

VIDEO: Webkamera på 3000 meters dyp

1,3 tonn

Utviklingsprosjektet «Clean Sea» er gjennomført av Eni Norge sammen med datterselskapet Tecnomare og Saab Seaeye. Disse selskapene har i samarbeid med Aker Solutions utredet det tekniske grunnlaget for en «resident AUV» Testen av AUV-en blir gjennomført i Hammerfest-bassenget.

– Roboten har høyoppløselig videokamera og lys, metan-sensor, hydrofon for å lytte etter lekkasjer og fluorescens-sensor for å se etter hydrokarboner og sporstoffer.

I tillegg skal den blant annet også kartlegge havbunnen og ta vannprøver. Det er sistnevnte som blir robotens oppdrag i Hammerfest havnebasseng, forklarer informasjonsavdelingen i Eni Norge, ved Tom Gederø.

AUV-farkosten er levert av Saab Seaeye i Sverige, som utvikler utstyr til sjøforsvar og oljeindustri. Den er 3,8 meter lang, 1,4 meter bred og veier 1300 kilo. AUVen skal kunne dykke til 3000 meters dyp og har en toppfart på 4 knop.

AUV-farkosten er levert av Saab Seaeye i Sverige, som utvikler utstyr til sjøforsvar og oljeindustri. Den er 3,8 meter lang, 1,4 meter bred og veier 1300 kilo. AUVen skal kunne dykke til 3000 meters dyp og har en toppfart på 4 knop.Undervannsroboten har blitt testet i Hammerfest-bassenget, og er tiltenkt brukt på fremtidige oljefelt. Eni Norge

Les også:

Professor kjøpte motorsag for å sage på 2000 meters dyp

Her testes Norges nye super-drone  

VIDEO: Humanoiden Asimo kan løpe som et menneske