Å holde riksveg 98 over Ifjordfjellet åpen om vinteren krever store ressurser. Når den er ferdig utbedret, blir det atskillig enklere. (Bilde: Alf Helge Jensen)

HAB Construction leder i Finnmark

Trolig vil kampen stå mellom disse to. Mesta er nr. tre med 21,802 mill., fulgt av Veidekke (21,842 mill.) og Oscar Sundquist, Kirkenes (28,121 mill.). Strekningen som berøres av oppgraderingen er 23 km lang og går over Ifjordfjellet mellom Laksefjord og Tanafjord i Finnmark.

I februar var det anbudsåpning for rassikring av riksveg 889 ved Havøysund lengre vest i fylket. Den gangen ble Vegvesenets kalkyle en skivebom. Det laveste anbudet lå på omtrent halvparten av det man hadde regnet med. Fullt så bra gikk det ikke denne gangen, men de laveste anbudene ligger godt under overslaget.

Vegen som skal utbedres nå, er bygd som en ett-felts sommerveg, men her som så mange andre steder er det gjort stadig større anstrengelser for å holde den åpen hele året. Tidligere ble vegen stengt for vinteren når det trengtes mer enn én brøytebil for å holde den åpen. Nå har Vegvesenet bestemt at den skal holdes åpen så lenge som mulig. Når værforholdene blir så vanskelige at vegen må stenges, blir den åpnet igjen så fort det lar seg gjøre.

For å lette brøytingen skal riksveg 98 over Ifjordfjellet legges høyere i terrenget og utvides til to felt. Den første bevilgningen som var på seks millioner kroner, ble gitt i fjor. Det holdt til utbedring av en kort strekning. For 2009 ble det ikke bevilget noe på det ordinære statsbudsjettet, men i Regjeringens tiltakspakke dukket det opp 30 millioner til prosjektet. Disse blir brukt til å utbedre en strekning på hver side av den som ble utbedret i fjor. De to strekningene er til sammen 2,2 km lange. Jobben skal være fullført sommeren neste år.