VELTET: Hengeren på vogntoget med containere veltet og falt over en personbil i en høyresving. De to personene foran i bilen omkom mens to barn i baksetet overlevde. (Bilde: Statens Vegvesen)
FRITT FRAM: Hvem somhelst kan sveise feste- og låsemekanismen til containere for et vogntog, uten å vite noe om materialer og styrke. Her studerer senioringeniør Øyvind Frigaard ved FLO (t.v) på Kjeller og Kåre Halvorsen fra SHT en slik feste- og låsemekansime fra et ulykkeskjøretøy. (Bilde: Tore Stensvold)

Gransker feste for containere

  • Motor

Etter den tragiske ulykken på E6 i Grong, er festeanordningene for containere kommet i søkelyset til Statens havarikommisjon for transport (SHT).

– Vi vil se nærmere på innfesting og lasting av containere. Regler og standarder ser ut ti å være mangelfullt på dette området, sier Rolf Mellum, leder for avdeling vei i SHT til teknisk Ukeblad.





Materialtesting

Flere deler av festemekanismen er sendt til Forsvarets laboratorietjeneste, kjemi og materialteknologi (FLO) for grundig analyse.

Ifølge Kåre Halvorsen fra SHTs fagstab, finnes det ikke klare krav til hvor mye slike fester skal tåle eller til hvordan de skal utformes eller repareres. Det betyr at hvem som helst med et sveiseapparat og stål kan lappe sammen et slikt feste.

Ulykken i Grong skjedde i en høyresving. Hengeren til et vogntog med containere på trekkvogn og henger veltet over i motgående kjørefelt og falt over en personbil. To personer omkom.

Vogntogets fart var under den maksimale fartsgrensen.





Senioringeniør Øyvind Frigaard ved FLO (t.v) på Kjeller og Kåre Halvorsen fra SHT gransker festeanordningen for containere på vogntog.
Høyde og tyngdepunkt SVAKHET: Senioringeniør Øyvind Frigaard ved FLO (t.v) på Kjeller og Kåre Halvorsen fra SHT gransker festeanordningen for containere på vogntog. Tore Stensvold

Høyde og tyngdepunkt

SHT reagerer på at det har skjedde flere ulykker med containerkjøretøy. Derfor vil de også se på stabilitet og tyngdepunktshøyde.

I tillegg skal veien granskes nærmere. Den var nyasfaltert.

– Vi vil snu alle steiner og skal se nærmer på både kjøretøyet, innfesting og låsing, tyngdepunkt i forhold til høyde og bredde samt tilstanden på veien, sier Mellum.





Rapport

SHT har nå laget en foreløpig rapport. Der skriver SHT:

"Ulykken bekrefter tidligere indikasjoner om at det er potensial for forbedret sikkerhet knyttet til bruk av containere som lastbærere. Dette understøttes av at SHT har fått innrapportert flere velteulykker med containere tidligere, uten at skadeomfanget har vært like stort som i dette tilfellet. SHT skal ikke ta stilling til skyld eller erstatningsansvar i sine undersøkelser."

SHTs foreløpige undersøkelser av vogntoget tyder på at containerens innfesting hadde svakheter. Kommisjonen skriver at dette kan ha bidratt til at tilhengeren veltet i en lavere hastighet enn det som kunne påregnes.

Flere krav

Under arbeidet med den endelige rapporten vil SHT konsentrere sine undersøkelser rundt funnene knyttet til festemekanismen og om containertransport på vei generelt har gode nok sikkerhetsmessige rammebetingelser.

Mellum utelukker ikke at SHT i sin endelige rapport vil anbefale at Statens vegvesen utarbeider klare krav til last- og containerdelen av slike kjøretøy.

– Til resten av kjøretøyet finnes det en rekke strenge krav. Det burde det også være for lastdelen, som utgjør den største delen av vekten, sier Mellum.