Spansk sivilgarde undersøker ulykkesstedet der Spanairs flight JK 5022 styrtet og eksloderte ved Barajas-flyplassen i Madrid onsdag 20. august. Flyet var av typen MD 82. 154 mennesker mistet lvet. (Bilde: JUAN MEDINA)
Redningsmannskaper, brannbiler og helikoptre omringet Barajas flyplass i Madrid etter at et fly skled av rullebanen onsdag 17. september. 153 mennesker skal ha mistet livet i ulykken. (Bilde: JUAN MEDINA )

Gransker ferdskriver for ulykkesårsak

  • Motor

«Krisen i Spanair resulterte i en tragedie med 153 døde,» skriver El Mundo og antyder at selskapets teknikere kan ha begått en fatal feil.

I lederen spør avisa om ulykken skyldtes en dødelig tilfeldighet eller kriminell skjødesløshet.

Avisa peker også på at Spanair har slitt med økonomiske problemer den siste tiden og at flygerne bare timer før ulykken truet med å streike mot forslag om kraftig nedbemanning og kutt i rutetilbudet.





Sjokk over 153 drepte i flyulykke


Ferdskriver

Ferdskriver og taleregistrator er funnet og skal kunne gi informasjon om hvordan motorene fungerte da flyet tok av og hva som ble sagt i cockpiten.

Øyenvitner sier at venstre motor var i brann da flygeren avbrøt flygingen like etter at flyet lettet, og flyet skjente ut til siden og eksploderte.

Ikke årsak alene

Men eksperter sier at brann i en motor ikke skal forårsake at fly styrter. Branner skal kunne slukkes fra cockpiten, og alle flygere er trent til å ta av med bare en motor eller med en motor i brann.

Men flygeren kan ha forsøkt å avbryte når det allerede var for sent, i stedet for å fortsette, slukke brannen og lande igjen med en motor.

Før flyet tok av, var det et problem med en temperaturmåler på utsiden av flyet som gikk varm. Feilen ble rettet, men det forsinket avgangen i over en time.

Flyger på oppsigelsesliste

Annenflygeren på ulykkesflyet var blant dem som sto på lista over de over 1.000 ansatte som skulle miste jobben.

Avisa forteller at flygerne i Spanair spesielt i sommer har klagd over å måtte arbeide altfor lange dager og presse sine grenser. Det skal dessuten ha vært akutt mangel på kabinpersonale under den intense ferietrafikken.

SAS forsøkte tidligere i år å kvitte seg med selskapet, men fant ingen kjøper.

Solid fly

MD-80-serien, som ulykkesflyet tilhørte, og forgjengeren DC-9 har vært arbeidshester for verdens flyselskaper i mange år og regnes for å være trauste og solide fly.

Hele SAS’ flyflåte, bortsett fra langdistanseflyene, besto i mange år av MD-80 og DC-9. De er fortsatt i bruk av SAS i Sverige og Danmark, blant annet på København-flyginger fra Oslo, men SAS Norge har gått helt over til den gamle rivalen Boeing 737.

Flyene er imidlertid begynt å bli eldre og er ikke lenger like økonomiske som nyere fly. I USA ga luftfartsmyndighetene i sommer ordre om å sette noen modeller av flytypen på bakken for ekstra sikkerhetssjekk.

Ulykkesflyet var 15 år gammelt, men det regnes ikke for gammelt i flyverdenen.

– Et fly kan være like trygt når det er 30 år gammelt om det er riktig vedlikeholdt, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge.





DNA-identifisering

Sørgende pårørende og rettsmedisinere begynte torsdag det grufulle arbeidet med å identifisere de 153 ofrene som er brakt til en konferansesal i Madrid, samme sted som de døde etter terrorangrepet mot fire tog i 2004 ble brakt.

Noen av likene er identifisert ved hjelp av fingeravtrykk, men mange er så forkullede at de bare vil kunne identifiseres ved hjelp av DNA.

Ikke terror

Det norske ambassadøren i Spania, Per Ludvig Magnus, sier det ikke er noe som tyder på at flyulykken i Madrid onsdag har noe som helst med terror å gjøre.

– Ulykken har satt dype spor. I Madrid er det erklært tre dagers sorg. Ulykken preger også Kanariøyene fordi mange av flymannskapene i Spanair er bosatt der, sier Magnus til NTB.