SUKSESS: Fjordland traff spikeren på hodet da de lanserte sine første ferdigmatretter for 10 år siden. En stor del av æren for suksessen har produktutvikler Frank Baer. (Bilde: Truls Tunmo)

Godt og enkelt for Fjordland

  • nettarkiv

Fjordland AS ble etablert i 1992 av Landbrukssamvirke. I dag er Tine, Hoff og Nortura eiere av ferdigmatselskapet Bedriften er ingen produsent, men en merkevare med en rekke leverandører av forskjellige ingredienser.

– Vi opererer som et vanlig AS, og står for markedsføring og salg. På ferdigmat ligger mesteparten av produksjonen hos Fjordkjøkken på Jæren, sier produktutvikler Frank Baer hos Fjordland.

Ved siden av hovedproduktene, som er middagsmat i porsjonspakninger, selger Fjordland enkelte andre produkter som for eksempel den franske yoghurten Yoplait. Denne lages på lisens hos Tine på Frya i Gudbrandsdalen.





Sousvide-teknikk

Mens mye av grønnsakene kommer fra utlandet, er kjøttet i Fjordland-rettene utelukkende fra norsk landbruk, og er basis for en årlig omsetning på 816 millioner kroner (2006).

– Vi har hatt suksess fordi vi oppdaget tidsnok at folk ville ha enkle løsninger med mat, men det skulle samtidig smake godt. Vi visste ikke hva vi skulle satse på, men var heldige å komme i kontakt med noen store matbedrifter som etablerte en fabrikk på Jæren. Der skulle de bruke en framstillingsmetode som kalles Sousvide. Den går ut på å pakke mat i en plastfolie og koke maten i den, sier Baer.





Lav temperatur

Teknikken gjør at maten kan kokes på veldig lav temperatur, noe som blant annet bidrar til at smaken beholdes lenge etter produksjon.

– Dessuten får vi en bedre kontroll på ingrediensene med Sousvide-teknikken. Maten koker ikke i stykker så lett. Metoden gjør det også veldig enkelt for forbruker som bare trenger å varme opp maten, forklarer Baer. Unntaket er lutefisk som kunden må koke selv.





Mer ferdigmat

Produktutvikleren hos Fjordland er ikke i tvil om at salget av ferdigmat bare vil peke oppover i framtiden.

– Vi traff på et riktig tidspunkt da ferdigmaten ble lansert for 10 år siden. Prognosene våre viser at forbrukerne vil ha mer og mer ferdigmat. Folk vil ha det lettvint, sier Frank Baer.