JVC DLA-X55 har interpolering til 4K, men ingen ekte 4K-oppløsning. (Bilde: JVC)

TEST: JVC DLA-X55 PROJEKTOR

Godt kompromiss mellom full HD og 4K

TEST: JVC DLA-X55.

JVC DLA-X55

  • Oppløsning: 1920x1080, ”4K”-interpolering
  • 3D
  • Elektrisk zoom, fokus og linseforskyvning
  • Linseminner

Pluss

  • Sortnivå
  • Kontrast
  • Bildedynamikk i mørke scener
  • Justeringsmuligheter

Minus

  • Bildedynamikk i lyse scener
  • Takler ikke 4K på inngangen
  • Litt lyssvak sammenlignet med Sony HW50

 

Karakter: 5 av 6

Pris: 39.990,-

Importør: JVC Europe Limited

Watt mener: JVC X55 er et strålende kompromiss mellom full-HD og 4K

En god projektor er helt essensielt i en hjemmekino. Til tross for at flatskjermene vokser seg større og større, er det langt igjen før de tar igjen projektoren når det handler om hvor mange tommer man får for pengene.

Samsung antydet 40.000 euro for sin nye 85-tommers skjerm. Det er nesten 300.000 kroner for en størrelse som for mange projektorentusiaster regnes som ekstremt lite.

Flere teknologier

For nybegynneren vil hvilken som helst projektor høyst sannsynlig fremstå som en åpenbaring, men når man har vært  gjennom noen projektorer blir man mer og mer kresen.

Man vil ha bedre sortnivå, høyere kontrast og riktigere farger. For å få til disse forbedringene må man som oftest gå litt opp i pris. Innen projektorer har man også litt mer å tenke på enn det man har på flatskjermer.

Vi tenker selvsagt på de forskjellige teknologiene som er tilgjengelig på projektorfronten. De tre hovedteknologiene er DLP, LCD og LCoS.

 LCoS er en teknologi som brukes av blant annet Sony og JVC. Sony kaller sin versjon for SXRD, mens JVC bruker navnet D-ILA.

LCoS står for Liquid Crystal on Silicon. Dette er i likhet med DLP en reflektiv teknologi, i motsetning til LCD, hvor man lyser igjennom en brikke.

Fordelene sammenlignet med LCD er høyere kontrast og en langt høyere fillrate. Ulempen er at teknologien er litt dyrere å produsere.

TEST: Samsung 75ES9005: En av de råeste TV-ene på markedet

Ny modell

For å gjøre hoppene mellom de forskjellige projektorene mindre, har JVC i år plusset på en modell som legger seg mellom den rimeligste og den som lå i midten.

Den nye modellen har logisk nok fått navnet DLA-X55. Den bygger på mange måter på den rimeligste modellen, X35, men kommer med e-shift2, en teknologi vi kommer tilbake til.

Selv om den bygger på den rimeligste modellen, er det fint lite å si på byggekvalitet eller teknologiske godbiter. JVC sine projektorer er store, tunge, og meget skikkelig bygget.

Størrelsen på optikken viser også at dette er et område det ikke blir foretatt store kompromisser. Linsen er som på alle de andre modellene fra JVC motorisert. Det betyr at man kan styre både zoom, fokus og linseforskyvning med fjernkontrollen, og man kan lagre linseminner.

Dette er i særdeleshet en praktisk finesse for alle de som bruker et lerret med cinemascope-format. Med elektrisk linse trenger man ikke tenke mye på en anamorfisk linse for å få et korrekt bilde på lerretet. Da holder det å trykke på fjernkontrollen for å endre formatet slik at lerretet fylles til randen.

Prismessig ligger X55 på snaue 40 tusen kroner. Det betyr at hovedkonkurrenten heter Sony VPL-VW95. På mange måter er de to modellene rimelig likt utstyrt når det kommer til ting som elektrisk linse og slikt, men VW95 er en eldre modell enn X55.

Bildemessig har det åpenbart dukket opp en farlig konkurrent i Sony VPL-HW50. Dette er en enklere modell, men den imponerer stort med strålende bildekvalitet.

TEST: Philips 46PFL9707: Philips' toppmodell er bedre enn noensinne

JVC

Villedende markedsføring

På hjemmesiden til JVC er X55 oppført som en 4K-oppløsning D-ILA projektor. Dette er selvsagt ikke korrekt.

Skal man kalle noe for 4K-oppløsning, må bildebrikken ha 4K-oppløsning. Det har ikke X55. Den har en full-HD brikke på 1920x1080, noe som er en fjerdedel av 4K.

Den støtter heller ikke et 4K-innsignal. Derfor er det vel ikke helt korrekt å kalle projektoren noe som inneholder navnet 4K. Det JVC gjør med sin e-shift2 teknologi er å lage et ekstra bilde hvor hele bildet flyttes en halv piksel ned og en halv piksel mot høyre.

Om du ser for deg to ruteark som du legger på en overhead, slik man bruker på skolen, og så gjør denne forflytningsøvelsen, vil du se at du får fire ganger så mange firkanter med en fjerdedels størrelse. Det betyr at pikseltettheten tilsvarer en 4K-projektor.

Det betyr ikke at man har 8 millioner individuelt adresserbare piksler. Selv om vi kan konkludere med at det ikke  er 4K, betyr ikke det at dette ikke har noe for seg. Høy pikseltetthet er ingen ulempe, spesielt ikke når man parer dette med god optikk.

Når prisforskjellen opp til Sony VPL-VW1000ES er 115.000,-, skjønner man fort at dette er en godt kompromiss. Vi kan håpe på at vi får se rimeligere 4K-projektorer, men jeg er redd vi kommer til å måtte vente en god stund.

Den eneste måten å få ned prisen er å gjøre brikken mindre slik at man kan benytte en mindre og enklere linse. Det er en utviklingsjobb som kommer til å ta tid.

Menyer og kalibrering

JVC har lang erfaring med projektorer, og har fintunet sine menyer slik at de i dag fremstår både innholdsrike og man finner mange justeringsmuligheter. I denne prisklassen forventer man full pakke med fargejusteringer, hvitbalanse og gamma.

Det får man da også, i tillegg til en mengde spesialjusteringer. Det viktigste er selvsagt muligheten for kalibrering. Med en projektor i denne prisklassen er det selvsagt å spandere på seg en kalibrering slik at projektoren kan få ut sitt fulle potensial.

Det får man kun til hundre prosent om man kalibrerer den hjemme. Når vi tenker på kalibrering tenker vi på fargerom og hvitbalanse. Lysstyrke og kontrast settes i forhold til rommet og størrelse på lerret.

En del flatskjermer har tipunkts IRE-justering (hvitbalanse), men det er mer vanlig med topunkts-justering slik vi finner på X55.

TEST: TV-er mellom 55 og 65 tommer: Store bilder til en billig penge

Stort minne

Det vi liker med menyene til JVC er alle brukerjusteringene man kan lagre i minnet. Det samme gjelder for linsen. Den er som sagt fullt ut fjernstyrt, og man lagre en mengde minner.

Dette er et «must» for alle med cinemascopelerret som undertegnede. Da kan man lagre alle formater og bytte mellom disse med fjernkontrollen. Dette kan man ikke på Sony HW50.

Der må man zoome manuelt, og stille fokus hver gang man bytter format på filmen. Det eneste vi ikke liker med linseminnene til JVC er at de bruker lang tid å bytte.

I tillegg forsvinner bildet, men det er uansett enklere enn å gjøre denne øvelsen manuelt for hver eneste film.

JVC

Flotte hjemmekinoopplevelser

Vi er vel alle enige om at en projektor er påkrevet for å få realistiske hjemmekinoopplevelser. Det er noe magisk med store bilder på et bredt lerret slik man ikke kan få med en flatskjerm.

Selv om de også begynner å bli store er de virkelig store skjermene fortsatt ganske dyre. Derfor er det bare i rom med dårlig lyskontroll det kan være smart å se på en stor flatskjerm.

JVC er på mange måter regnet som kongen av sortnivå, eller mer korrekt, dynamikk i mørke scener. Dette renomméet har de oppnådd fordi de har greid å lage en teknikk med sine Lcos-paneler som har gitt en ekstremt høy «native» kontrast.

Derfor bruker ikke JVC en dynamisk iris, slik som mange andre, for å få til mer kontrast enn panelene kan gi alene. JVC har dog en iris, men den bruker man bare manuelt.

Når vi ser hva Sony får til med bruk av dynamisk iris, er det liten tvil om at denne teknologien nå er så god at JVC også burde vurdert dette. En kombinasjon av høy «native» kontrast og en dynamisk iris høres ut som det beste fra to verdener.

TEST: Ni par gode hodetelefoner: Ekte hifi på hodet

Godt sortnivå

Med X55 er det rimelig enkelt å se at JVC fortsatt har kontrollen på de gode sortnivået de er kjent for. Man skal dog ikke stikke under en stol at sortnivået avtar en del når mengden lyse objekter i bildet øker.

Grunnen til at dette skjer er refleksjoner forårsaket av e-shift-glasset i lysbanen.  Vi anser ikke dette som kritisk, for man har fortsatt et godt sortnivå.

Eshift2 er ikke bare en passiv måte å lage et bilde med høyere pikseltetthet. Den kombineres også med annen bildebehandling. Derfor finnes det nå flere presets man kan bruke, eller man kan lage sine egne - om man ønsker. Det bør man faktisk gjøre, fordi den står på 50 i grunninnstillingene, noe som er for høyt.

Om man reduserer denne verdien til 20 for alle parametere, får man et mindre kunstig bilde, og et bilde som minner veldig mye om ekte film. Hvis man sammenligner med Sony VPL HW50 er grunnskarpheten på X55 høyere.

Dette kommer mye av en bedre optikk, som gir høyere skarphet, men også litt på grunn av eshift2 som tegner opp et mer finkornet bilde.

På den annen side synes vi Reality Creation, som Sony bruker som bildevåpen, fungerer helt strålende. Det gir en ny dimensjon når det kommer til detaljer som langt på vei oppveier ”fordelene” JVC har med e-shift2.

Godt kompromiss

Sammenlignet med VPL-VW1000ES, som jo er en ekte 4K-projektor, ser man fort at e-shift ikke er i nærheten av ekte 4K, men det er som kjent heller ikke prisen, for man får faktisk fire stykk X55 for en VW1000ES. Vi har ingen problemer med å leve med X55 mens vi venter på en ekte 4K-projektor i en prisklasse som er oppnåelig for menigmann.

Når det er sagt bruker vi i Watt cinemascopelerret, noe som gjør at man får stor bruk for en elektrisk linse.

Skal man bruke et 16:9-lerret har man ikke de samme behovene for en slik linse, da er Sonys HW50 en modell som man åpenbart må ha med i betraktningen.

Konklusjon

JVC viser med X55 at de er med blant de store når det handler om å lage troverdige hjemmekinoopplevelser.

Bildene den lager er blant de aller beste i dette prissegmentet.

Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.

Les også:

TEST: Billige projektorer til hjemmekino

TEST: Gode høyttalere for lite penger

Her er Samsungs Apple TV-konkurrent