GJENNOMSLAG: Formann Nils Ove Gjeldokk (LS 02 Skallum) skåler med samferdselsminister Liv Signe Navarsete etter hun har avfyrt den siste gjennomslagssalven i Bærumstunnelen mellom Lysaker og Sandvika. (Bilde: Mona Strande)
GJENNOM RØYKEN: Formann Nils Ove Gjeldokk (LS 02 Skallum) følger samferdselsminister Liv Signe Navarsete innover mot gjennomslagspunktet i Bærumstunnelen etter at siste salve er avfyrt. (Bilde: Mona Strande)

Gjennomslag i Bærumstunnelen

Fredag 26. juni, nøyaktig to år etter samferdselsminister Liv Signe Navarsete fyrte av den første salva i Bærumstunnelen, fikk hun æren av å avfyre den siste gjennomslagssalva.

– Det er en togrevolusjon som vil komme de neste årene, og Bærumstunnelen er en milepæl i dette arbeidet – spesielt fordi Osloområdet er et nav for all togtrafikk i hele landet. Dobbeltspor gir robuste togstrekninger, og det trenger vi, sa Navarsete, før hun fyrte av.

Luksustilfelle

Siden anleggsarbeidet på tunnelen mellom Lysaker og Sandvika startet våren 2007, har drivingen gått jevnt og trutt uten spesielle overraskelser som har ført til forsinkelser. Derfor ble dagens gjennomslagssalve avfyrt mellom fem og seks måneder tidligere enn planlagt.

– Vi har hele tiden visst at vi ligger godt an. I tidsplanen må vi alltid ta høyde for at det kan bli behov for ekstra sikringsarbeid dersom vi kommer borti utfordrende geologi og vanskelig fjell, men vi har ikke hatt behov for å bruke av den ekstratiden. Dermed får vi nå gjennomslag mye tidligere enn planlagt, noe som gir oss fordelen med god tid på sluttarbeidene, sier prosjektleder Knut Edmund Knutsen i Jernbaneverket.

Kjell Bjarne Lillekvam, byggeleder for Veidekke i Bærumstunnelen
STOLT: Kjell Bjarne Lillekvam Mona Strande

– Veldig vellykket

Veidekke har to av fire entrepriser på prosjektet – Lysaker vest og Skallum – og det var mellom disse entreprisene gjennomslagssalva ble avfyrt. Byggeleder for en av dem, Kjell Bjarne Lillekvam (bildet), er fornøyd med det han kaller et veldig godt gjennomført prosjekt:

– En veldig god kartlegging i forkant gjorde at vi ikke har støtt på overraskelser underveis, og forinjisering før hver eneste salve har gitt en veldig tett tunnel. Dermed ivaretar vi også det oppå tunnelen, uten setningsskader og endringer i grunnvannstand. Det er rett og slett et veldig vellykket prosjekt, sier Lillekvam.

Ikke tidligere åpning

Det er fortsatt to år igjen til tunnelen skal åpne, og den tiden skal brukes til etterarbeider: Vann- og frostsikring skal på plass først, før jernbanetekniske fundamenter og føringsveier legges inn. Deretter monteres sviller, spor og kontaktledningsanlegg. Til slutt skal lokomotivførerne inn og gjøre seg kjente før de frakter passasjerer gjennom tunnelen.

– Jeg er veldig komfortable med at vi skal klare fristen siden vi ligger så godt an, men det blir ikke snakk om å åpne tunnelen for trafikk tidligere enn planlagt. Sammenkopling av spor gjør at banen må være togfri i cirka to uker, og det har vi bare mulighet til i fellesferien om sommeren, sier Lillekvam.

Ny standard

Liv Signe Navarsete, siste gjennomslag i Bærumstunnelen 26. juni 2009.
FORNØYD: Liv Signe Navarsete Mona Strande
Når hele togstrekningen mellom Oslo og Asker er ferdig utbygd, vil man kunne kjøre 26 tog i timen i hver retning på strekningen. I dag er kapasiteten bare 12 tog. I tillegg vil reisetiden med de raskeste togene fra Asker til Oslo reduseres fra 23 til 18 minutter. I rushtiden bruker bilistene nærmere en time på samme strekning.

– Det er mange utfordringer, teknologi, hardt arbeid og ingeniørkunst som skal på plass før den tid, men det er musikk i mine ører når de ligger nesten seks måneder foran skjema, sier Navarsete (bildet).

– Og her er alt klart for fremtidige høyhastighetstog?

– Det spørsmålet skal vurderes og utredes nøye, men dobbeltspor og en slik tunnel gir helt klart et grunnlag for videre satsing i den retning, sier Navarsete.