Gir-tenketank på Kongsberg

Kongsberg: De 43 ansatte hos Kongsberg Devotek AS jobber så svetten siler med å utvikle stadig nye prototyper på smarte anordninger som girer for deg.

Poenget er at en elektrisk/hydraulisk/mekanisk enhet som settes rett på en manuelle girkasse, sies å gire kjappere enn du gjør og å veie mindre enn andre halvautomater.

Dette har folket på Kongsberg jobbet med helt siden de het Kongsberg Automotive og var nyfødt datter av våpenfabrikken.

Sivilingeniør Bernt Isaksen er vår ivrige guide på stedet, og dessuten ekspert på beregninger og FEM-analyser. Han bestyrer datterselskapet EAC - Engineering Analysis Consultants - og er samtidig ansvarlig for all kundekontakt.

Ferrari i bakgården

Oppgaven er å tenke, tegne og teste. Folk som bor rundt Dyrmyrveien har for lengst sluttet å forundre seg over eksotiske skapninger som raser rundt i omgivelsene. På noen står det Jaguar, på andre Ferrari, på enkelte står det ingen ting.

De aller fleste bilbyggere av noen størrelse kjenner til Devotek. Derfor er oppdragskassa betryggende full. 33 av de ansatte er BS, MSc eller PhD, de øvrige er flinke teknikere og kontorstab.

Teknikker for kjapp og eksakt produksjon av prototyper baseres på 3D-modellering i data, hva annet? Og tallene sendes inn i en 3D-maskin som lager eksakt plastmodell - i ABS-plast - av løsningen. Isaksen er ikke snauere enn at han slår frampå om dette: Norsk industri trenger sikkert diskusjonspartnere når det gjelder diverse spissteknologi. Det er bare å ta en telefon.

Nå ser de dobbelt

Poenget nå er dobbeltclutch: En enda smartere løsning enn den vanlige som girer for deg, er dobbeltclutchen. Der legges 2. gir inn mens du tusler av gårde i 1., og når 2. er inne og du fortsatt tusler, legges 3. inn uten at du merker rykninger.

Du får ikke den type momentsvikt og rykk som du et sekund har i enclutch-anordningen. Dette ser selvsagt bilfabrikkene, og står på tråkka og ber om prototyper.

Alt dette gjør KD for sin hovedkontraktspartner LuK - Lamellen und Kupplungsbau GmbH, tyskerne som en stund eide dem. Nå eier de seg selv men er fortsatt hoffleverandør til den tyske kjempen, en slags FoU-avdeling i outsorcet tilværelse - noe de stortrives med. Det å få stelle med krevende teknikk er topp, derfor heter de Devoted to Technology - Devotek.

Og de finner opp alt selv. Hvilket ikke forhindrer at du kan kjøpe en bil som girer a la Kongsberg, men det står Magneti Marelli på kassen, eller Borg Warner. Det er jo nesten nok å flytte på en skrue og omkonstruere en boks, så kan du sette ditt eget navn på saken. Men norske ingeniører har vært med på hele løpet fra starten. Så det så.

Kurs er viktig

En ting Isaksen tok med seg fra EAC og inn i KD, er å arrangere spisstekniske kurs. Han drar inn foredragsholdere fra nær og fjern og har en egen forkjærlighet for dyktige og spennende professorer, mesterforelesere. Problemet er ikke å få dem til å komme, og å undervise i høyt tempo med stor intensitet, poenget er å få dem til å slutte klokka halv fem.

Et kurs Isaksen gleder seg til å arrangere, går av stabelen i Oslo Forum den 15. og 16. oktober: Preventing Vibration Failures in Electronic Equipment. Del to heter Cooling Techniques for Electronic Equipment.

Foreleser er prof. em. Dave Steinberg. Isaksen håper på fullt hus, for emnene er sentrale i moderne industri. Dermed bør etter Isaksens mening også noen dussin norske ingeniører være interessert i å lære mer.