TEKNISK KOMPLISERT: Avstanden på 555 kilometer fra land kompliserer utbyggingen av Shtokman. Høyst sannsynlig må en plattform på plass for å prosesserere gassen til havs før den sendes til land for videre behandling. (Bilde: FMC)
HVIT PIL: Statoilsjef Helge Lund må se langt etter andeler i Shtokman. (Bilde: Anders J. Steensen)

Gazprom overrasker ikke

  • nettarkiv

– Dette er et scenario vi har sett komme. Gazproms beslutning overrasker ikke, sier Arve Johnsen. Han beklager at norske oljeselskaper ikke får andeler i Shtokman, men understreker at det ikke rokker ved norsk industris muligheter for leveranser til en utbygging.

– Det er ikke usannsynlig at russerne gjør dette for å vinne tid. De har mange uløste oppgaver i Pechora og på Yamal, som de kan utnytte før de tenker på å bygge ut Shtokman. Slik sett rokker ikke dette ved de forslagene om samarbeid som ligger i rapporten Barents 2020. Vi må fortsatt arbeide for et nært samarbeid mellom Norge og Russland, sier oljenestoren.





Kulturforskjeller

Den norske leverandørindustriens posisjon, både innenfor utrustning for oljeutvinning og marine tjenester, kan sørge for mange norske arbeidsplasser i nord når det blir tid for utbygging av Shtokman. Men det kan ta tid. Ifølge Per Kjærnes, Hydros mann i Shtokman-prosjektet i Moskva har russerne en helt annen oppfatning av tid enn hva vi er vant med fra vesten. – Hos oss går tiden, men hos russerne kommer den. Når tiden kommer for Shtokman, er derfor fortsatt helt uviss, forteller han.





Nye muligheter

Et særdeles viktig signal fra Gazprom er at den planlagte LNG-fabrikken skrinlegges, og at det satses utelukkende på rørtransport til det europeiske konitinentet. Dermed faller begrunnelsen for å ta med Chevron, Total og Statoil i prosjektet. Alle disse selskapene har erfaring med å bygge LNG-fabrikker i arktiske strøk.