Gangbanen på Kvina består av et tverrspente tredekke. Det bæres av et stålfagverk med buet overgurt. Tegningen viser tverrsnitt av brua ved pilarene. (Ill.: Asplan Viak)

Gangbru i Kvinesdal utlyst på nytt

Utsiktene til å få bedre priser enn forrige gang skulle være gode. Den gangen gikk anbudsfristen ut i slutten av august. Da så markedet helt annerledes ut. Entreprenørene kunne velge og vrake i jobber. Nå er det hard konkurranse om dem.

Det blir ikke åpen anbudskonkurranse. Kommunen har valgt konkurranse med forhandlinger. Man tar sikte på å forhandle med minimum tre, maksimum seks anbydere.

Brua får en lengde på 88 meter fordelt på tre spenn. Midtspennet blir 28 meter langt, hvert av sidespennene blir 30 meter. Den bærende konstruksjonen blir et stålfagverk med buet overgurt. Gangbanen består av et tverrspennt tredekke.

Da brua ble lyst ut tidligere i år, var den 106 meter lang. Reduksjonen i lengden fører til at ståltonnasjen går ned med 17 prosent, men det er ikke hovedgrunnen til at brua ble omprosjektert. Det viktigste er at NVE mente at det ikke var tatt tilstrekkelig høyde for flom. Innvendingen om høyden kom for sent den første gangen brua ble prosjektert.

Brua skal bygges i Liknes, kommunesentret i Kvinesdal. For å få kunne heve brua måtte man også heve de tilstøtende gangvegene. Det var lettere sagt enn gjort like inntil bebyggelsen. Problemet ble løst ved å flytte landkarene nærmere elva. Den opprinnelige brua var flere meter lengre enn bredden på elveløpet.

Asplan Viak står for prosjekteringen. Den nye brua vil ligge høyere over elva enn den opprinnelige, men ikke fullt så høyt som NVE helst ville hatt den.