ELBIL

Gammeldags svinghjul halverer ladetiden

Israelske gründere bruker gjerne toalettet når de forklarer hvordan effekten på vanlige hurtigladere kan dobles.

Hurtigladeren i Praha lader opp elbilene dobbelt så fort som kapasiteten i det nasjonale strømnettet skulle tilsi. Bærebjelken i systemet er et mekanisk svinghjul, som tar imot og lagrer energi.
Hurtigladeren i Praha lader opp elbilene dobbelt så fort som kapasiteten i det nasjonale strømnettet skulle tilsi. Bærebjelken i systemet er et mekanisk svinghjul, som tar imot og lagrer energi.
20. nov. 2019 - 19:00

Skoda har nylig satt opp en ny type hurtigladestasjon i Praha.

Hurtigladeren utenfor Prague Exhibition Centre lader opp elbilene dobbelt så fort som kapasiteten i det nasjonale strømnettet skulle tilsi.

Årsaken er en flere tusen år gammel oppfinnelse: svinghjulet. 

Denne laderen fra Kverneland Energi kan flyttes med personbil. Ladeenheten som Vegvesenet er ute etter i denne konkurransen er større: En container på ti eller 20 fot.
Les også

Vegvesenet ble felt på regnefeil

Toalett-prinsippet

Chakratec sin ladebooster har kapasitet på 3 kWt, veier 250 kilo og kan seriekobles. <i>Foto:  Chakratec</i>
Chakratec sin ladebooster har kapasitet på 3 kWt, veier 250 kilo og kan seriekobles. Foto:  Chakratec

Teknologien kalles Kinetic Power Booster, og er utviklet av israelske Chakratec. Bærebjelken i systemet er et mekanisk svinghjul, som tar imot og lagrer energi. Daglig leder Ilan Ben-David har en folkelig forklaring på prinsippet: 

– Vi sammenligner løsningen vår med sisternen i et toalett, sier Ben-David i et intervju med den israelske TV-kanalen ILTV

Siden vannrørene i veggen ikke har kapasitet til å skylle ned når du ønsker det, blir vannet samlet opp i et midlertidig lager, som fosser ned i porselenet idet man trykker på knappen. Ifølge Ben-David er det omtrent samme prinsippet som gjelder på den uvanlige hurtigladeren i Praha.

Når svinghjulet blir tilført elektrisitet, begynner det å rotere. Når det er tilført tilstrekkelig elektrisk kraft, vil svinghjulet spinne rundt i en vill fart, gjerne titusenvis av rotasjoner i minuttet. Nå har den elektriske energien blitt konvertert til mekanisk energi.

Ved hjelp av magneter «svever» svinghjulet inne i et vakuumkammer, og det er nesten ikke friksjon i systemet. Svinghjulet vil derfor fortsette å rotere, helt til en elbil kobler seg til og det bli igangsatt nedbremsing av svinghjulet.

Nå blir rotasjonskraften konvertert tilbake til elektrisk energi, som igjen lader opp elbilens batteri - ikke ulikt elbiler som regenererer i nedoverbakkene, altså. 

Skal halvere ladetiden 

Den israelske oppfinnelsen kan kobles i serie og plasseres i containere. <i>Foto:  Chakratec</i>
Den israelske oppfinnelsen kan kobles i serie og plasseres i containere. Foto:  Chakratec

Hvor raskt ladingen går, er avhengig av kapasiteten i hurtigladeren og strømnettet – og hvor mye energi bilen klarer å motta. Men brukes Kinetic Power Booster i samspill med en vanlig hurtiglader, skal ladetiden kunne halveres.

I en pressemelding fra Skoda fortelles det at man i Praha ladet opp to Citigo samtidig, og fikk dobbelt så høy ladeeffekt som det lokale strømnettet skulle tilsi.

Ifølge Ben-David har boosteren hans også en annen funksjon: den kan brukes til å gi jevn, god hurtiglading i områder der strømnettet har ustabil eller lav kapasitet.

Det er ingen kjemikalier eller miljøskadelige materialer i teknologien, som ifølge israelerne vil ha rundt 20 års levetid. 

Men akkurat som med toalettsisternen, tar det tid å gjøre seg klar til neste besøkende. For den aktuelle 100 kW-laderen i Praha tok det 45 minutter å toppe opp igjen de mekaniske batteriene, før de igjen var klar til ny dyst. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Og for den som måtte lure, så er altså «chakra» sanskrit og betyr «hjul» eller «rotasjon».

Hurtigladere kan kreve mye effekt fra strømnettet. Nå vil Recharge teste ut å levere effekt tilbake, forteller Stian Mathisen, leder for konsernkommunikasjon i selskapet.
Les også

Skal gjøre hurtigladere til små kraftverk

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.