FJERNSTYRT: Det er langt fra umulig å heve Bourbon Dolphin fra 1100 meters dyp. Spørsmålet er heller om det er ønskelig eller nødvendig. Dersom det skal heves, må alle oppgaver på havbunnen fjernstyres fra skipene på overflaten. Operasjonen krever planlegging, improvisasjon og erfarne medarbeidere. ILLUSTRASJON: SIMEN HÅKONSEN/TU
Bourbon Dolphin. Dersom ankerkjettingen til Transocean-riggen har kommet over på siden, kan skipets stabilitet ha blitt endret og tippet fartøyet over på siden. Det ble liggende med bunnen i været etter ulykke 12. april.

Fullt mulig å heve Bourbon Dolphin

Selv om ankerhåndteringsfartøyet ligger på 1100 meters dyp 75 nautiske mil vest av Shetland, er det fullt mulig å heve skipet.

Eide Marine Services, EMS, har overfor NTB bekreftet at det er mulig å heve skipet.

Erfaring

EMS har tidligere snudd Rocknes, de har tatt hånd om restene av bulklasteskipet Server, samt hevet Green Aalesund på 4500 tonn, riktignok fra 50 meters vanndyp.

De har også hevet Geco Sapphire på 4700 tonn, som sank utenfor Laksevåg.



Må avgjøres raskt

Det er forsikringsselskapet Gard som vil avgjøre hvorvidt det 2500 tonn tunge skipet skal heves eller ikke. Kostnadene vil spille en vesentlig rolle.

Hevingen av Green Aalesund kostet i sin til 44 millioner kroner. Det er ingen grunn til å tro at prisen vil reduseres, siden både ratene for skip er økt og ikke minst at skipet ligge midt i det nordlige Atlanterhav, mens Green Aalesund lå inntil kysten.



Fjernstyrte roboter

For å heve skipet kreves flere spesialskip. Det er ikke aktuelt å bruke dykkere, men fjernstyrte undervannsroboter som både kan montere festeanordninger, kople til løftestropper og eventuelt løfteåk, samt å overvåke operasjonen fra under vann.

Norske selskaper har lang erfaring med denne typen operasjoner, ikke minst siden undervannsarbeidene på store dyp verden over ofte gjennomføres av norske offshorerederier og selskaper.

Både kranfartøyer og lektere vil brukes til oppgaven for å sikre tilstrekkelig løft. Skal båten heves av et fartøy, krever dette et ekstremt stort løftefartøy. Slike løftefartøyer er som regel ikke tilgjengelig på kort varsel. Ofte må de bestilles år i forveien.



Krevende vær

Et annet moment er været i området. Værvinduet for å kunne utføre avanserte marine operasjoner som å heve det sunkne fartøyet, er kort.

Skal Bourbon Dolphin heves må forsikringsselskapet eller andre som er interessert i å få hevet skipet, bestemme seg så raskt som mulig. Hvis ikke forsvinner både værvinduet og fartøyene som kan utføre slike oppdrag over i andre oppgaver.