(Bilde: Mesta/Bo Mathisen)
FRA VEG TIL BYGG: Ingvild Storås fra Mesta signerer her kontrakt om bygging av fengsel for Statsbygg. Til venstre Øivind Christoffersen, administrerende direktør i Statsbygg. (Bilde: Joachim Seehusen)

Frigjør seg fra Vegvesenet

  • Bygg

Statens vegvesen står for 90 prosent av inntektene til Mesta.

Nå vil Mesta ha flere bein å stå på.

Mer stat

Øverst på ønskelisten står Statsbygg, Jernbaneverket og Avinor. Først deretter kommer sekkeposten "private aktører"

Mesta tegnet nylig en kontrakt med Statsbygg om å bygge ringmuren rundt Halden fengsel. En slik mur er mer anleggsvirksomhet enn byggvirksomhet, og Stein Iversen, konserndirektør for anlegg, avviser at Mesta i overskuelig framtid vil bevege seg inn mot byggemarkedet.

Blir ved sin lest

– Vi blir i anlegg. Men vi er nødt til å ha flere enn én kunde. Av vår omsetning på to og en halv milliarder kroner er det ikke mer enn 250 millioner som stammer fra andre oppdragsgivere enn Statens vegvesen.

Iversen sier det er en lang rekke småflyplasser som skal rustes opp i tiden framover, og ser muligheter der.

Ett fett

– Mange små flyplasser er jo ikke så mye annet enn en stor vei. Anlegg for Jernbaneverket og tunneldrift for private kraftverk er andre satsingsområder for Mesta.

Iversen avviser å konkretisere hvor stor andel av omsetningen Mesta ønsker å flytte over til andre kunder enn Statens vegvesen.

Iler langsomt

– Vi beveger oss rolig framover. Statens vegvesen vil være vår største kunde i langt tid og vi vil være avhengig av jobber for Vegvesenet.