SAMFERDSEL

Fresk fjellgeit fra Fiat

NY FJELLGEIT: Selv om den bare har en 1,3 liters motor er dreiemoment og drivsystem så godt tilpasset at fjellklatring ikke er det store problemet. Bilen heter Fiat Panda Cross og er et nytt eksempel på satsingen som Torino-fabrikken nå gjør.
NY FJELLGEIT: Selv om den bare har en 1,3 liters motor er dreiemoment og drivsystem så godt tilpasset at fjellklatring ikke er det store problemet. Bilen heter Fiat Panda Cross og er et nytt eksempel på satsingen som Torino-fabrikken nå gjør. Bilde: FIAT
Stein Bekkevold
3. des. 2005 - 09:57

Fiat Panda Cross er 3,58 m lang, 1,61 bred, 1,64 høy og har en akselavstand på 2,3 m.

Bilen har overraskende god plass til 5 personer og har et bagasjerom på 200 liter, om du fyller det med Chianti.

Fem dører har den og girspaken sitter i dashbordet.

Liten kraftplugg

Panda Cross leveres fornuftig nok med en sterk 1.3 Multijet diesel.

Motoren gir drøye 50 kW og har et dreiemoment på 180 Nm. Forbruket er beskjedent: 0,53 l pr. mil ved blandet kjøring.



Det handler om en ekte off-roader. Store hjul (aluminiumsfelger på 175/65R15), høy bakkeklaring, forsterkede støtfangere, brede beskyttelseslister på siden og stor beskyttelsesplate under motoren.

Intelligens og silikon

Bilen hevdes å ha et effektivt 4WD-system, med to separate differensialene med viskositets- kobling.

Dette er et intelligent system – opprinnelig oppfunnet av traktorkonstruktør J. Fergusson. Boksen er tettpakket med silikonolje og sitter mellom de to drivakslene.

Systemet reagerer spontant om hjulene på en av akslene begynner å spinne. Det er rotasjonsforskjellen som registreres, og straks utlignes.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.