Fremtidig nytte

oljefondet

Ved å satse på bygging av infrastruktur vil vi skape verdier som etterslekten får nytte av. Veisektoren og stambanenettet må regnes blant viktige og riktige satsningsområder. Utvikling av elektronisk infrastruktur anser jeg å være like viktig. Hvor skal pengene finnes?

Totalt sett angir statsbudsjettet for 2002 at staten dette året eksklusiv moms vil kreve inn 32 til 33 milliarder kroner i form av motorvogn- og drivstoffavgifter. Av dette beløpet skal mindre enn13 milliarder brukes til drift, vedlikehold og utbygging av veinettet i Norge. Dette er ikke stort mer enn de innkrevde momsbeløp av de samme avgifter. I tillegg kreves det inn betydelige beløp i form av bomavgifter. Disse midlene bør øremerkes fullt ut for de formål som har skaffet dem til veie, og etter kriterier som prioriterer de prosjekter der gapet mellom veistandard og aktuell trafikkbelastning er størst. Da kommer raskt en tilleggsgevinst gjennom nedgang i dødstall og midler som nå må brukes for rekonvalesens og pleie av trafikkofre.

Mindre deler av oljefondet bør uten altfor store sjelekvaler kunne benyttes for en bred utbygging av elektronisk samband. Jeg antar at regjeringen Bondevik forstår meg når jeg spør. Skal vi i bibelsk forstand fortsette med å grave ned våre talenter?

Arne Olav Egner,

Porsgrunn