Fremtidens elektroniske bil

Når du kjører sitter du i blindsoner, ikke minst om du kjører en stor bil eller en varebil.

Vi mennesker er slik skapt at vi bare ser skarpt midt i synsfeltet, synet avtar sideveis. For å hjelpe deg å se hva som skjer på siden av bilen, litt foran og en god del bak, utvikler Valeo nå noe de kaller SideAlert.

De baserer det på en flerstråleradar på hver side av bilen, på objektsporing/objektklassifisering og på avansert bildebehandling hentet fra flyteknikken (Raytheon). Enden på visa blir at du advares ved at det dukker opp et lysende ikon i sidespeilet.

En annen blindsone er når du rygger/parkerer. Valeo utvikler derfor en 360 graders UPA (Ultrasonic Park Assist). Der skaper en kombinasjon av radar, video, IR og ultralyd et totalt bilde av din og bilens omverden. Systemet skal bare dra 125 mA og presenterer funnene på intelligent skjerm på instrumentpanelet.

Du kan også få en ParkVue som tegner opp bilene du skal parkere mellom, og viser en punktbane du kan følge for å unngå bulking. Du kjører og styrer selv - ulikt et helautomatisk system som DaimlerChrysler viste i sommer - og føler at det sitter en smarting et sted og hjelper for deg.

Et system som ikke egner seg så godt for vinterland heter LaneVue og holder bilen på veien for deg: LaneVue består av en " intelligens" og to videokameraer. Kameraene ser kant- og midtlinjer og sørger for at du holder bilen mellom dem. Gjør du ikke det, vibrere setet på den siden der du holder på å skli ut. Systemet må slås av når veien preges av snødekke og brøytekanter.

Ytterligere en sikkerhetsløsning er et system som slår på og av lys og viskere fortere enn du rekker å gjøre det. Til denne har Valeo f.ø. utviklet et nytt viskersystem: Blader, motorer og syn. Synet ser når det regner, og når du kjører i tunnel.

Lys som følger svingen er allerede virkelighet, nye Citroën C5 har det. Systemet er en videreutvikling av det svinglyssystemet Citroën DS19 hadde for tretti år siden. Men nå svinges bare reflektor og høyeffektpære, 15 grader hit og dit, styrt av sensorer snarere enn av mekanikk. Systemet heter DBL (Dynamic Bending Light) og vil ganske sikkert bli å finne i en haug biler etter hvert, store som små. Det øker sikkerheten vesentlig, ikke minst for gående og dyr.

Enda et sikerhetsfremmende system (kalt XtraVue) utvikles, det baseres på militær infrarødteknikk. EU-forskning viser nemlig at du bare kan kjøre med hellys i ti prosent av tilfellene, fordi trafikken har økt så kraftig.

Valeo lanserer derfor et system som gir deg samme lys som hellys, men som ikke blender motgående trafikk. Systemet baseres på en bifunksjonell lyskaster (vanlig og IR-lys) og en mikrodatamaskin som analyserer og justerer bildet før det vises på LCD-skjerm eller et headupdisplay rett innenfor frontruten.

Det kommer også front- og baklys basert på LED, lysutsendende dioder - halvledere som omvandler elektrisitet til lys med minimalt effekttap. Disse er særlig interessante for baklykter og spesielt for bremselys, fordi de har så ekstremt kort reaksjonstid fra signal til full styrke. Dessuten kan de plasseres i klynger slik at du tenner seksjon etter seksjon, en ny måte å vise svingeretningen på. Videre kan intensiteten i klyngen selvsagt justeres ved at du tenner alle, ¾, halvparten eller bare en liten del av klyngen.

Endelig har Valeo utviklet prototyper på noe de kaller MultiXenon. Dette er "intelligente" lyskastere som enten gir deg fullt lys, blåhvitt, totalt opplyst vei 150 meter forover, eller varianter helt ned til bylys og tåkelys.

Lampene er fylt med xenongass som gløder raskt opp og gir et meget høyt lysutbytte regnet i lumen pr watt. Lampens lysproduksjon styres av en rekke informasjoner som hentes fra samtlige sonder i bilen - snart har de et tjuetall slike - og som bygger opp nødvendig lys etter omstendighetene.

Du får alt fra langt, fullt hellys via landveilys (svingete, dårlig opplyste veier) og bylys til motorveilys, dårlig-vær-lys til tåkelys. Dette siste lyser lavt ned på veibanen snarere enn å kaste masse strølys opp i tåkehavet og blende deg.

For øvrig viste Valeo en rekke nye løsninger innen elektro og elmotorteknikk.