Fregattsaken: Glede og skuffelse

– Vi er nå omtrent tilbake til der vi var innledningsvis da avtalen med Bazan ble inngått, og vi skal i samarbeid med spanjolene koordinere hele den norske biten av prosjektet, sier han.

Mjellem og Karlsen får ansvaret for produksjon av et antall moduler og for sammensetningen av to hele fregatter. Disse oppgavene kommer i tillegg til de modulene verftet skulle produsere, og utrustningen av to fregatter. Paal Martens har fått ansvaret for koordineringen av den norske delen av fregattprosjektet.

Den enes død…

Bazan og Umoe inngikk 6. oktober i fjor en avtale til en verdi av to milliarder kroner. De to-tre siste månedene har partene drøftet detaljer i avtalen. Tirsdag kveld i forrige uke fikk Umoe telefaks fra det spanske verftet med beskjed om at kontrakten blir brutt. – Det er med stor skuffelse og forbauselse vi har registrert at Bazan ønsker å avslutte avtalen med oss fra i fjor høst, sier Umoes informasjonssjef Halvor Molland.

Mjellem & Karlsen, som nå er kommet inn i varmen, skal trekke andre norske verft inn i oppdraget, men får også selv en større oppdragsmengde enn planlagt. Paal Martens kan foreløpig ikke tallfeste behovet for nye folk eller investeringenes størrelse. – Dette kom brått på. Vi setter i gang planlegging og skal vurdere behovene etter hvert, sier han.

Penger og garantier

Umoe har ikke ønsket å si noe om problemene under innspurten. Men at det dreier seg om penger og manglende garantier for at Bazan faktisk vil bygge store skrogmoduler ved Umoe Sterkoder i Kristiansund, synes hevet over tvil.

Under Stortingets behandling av fregattkjøpet ble det stilt ufravikelig krav om at gjenkjøpspakken skulle være tilfredsstillende og at alle store kontrakter med norske underleverandører må være på plass før endelig undertegning.