Fram Vest best

  • offshore

Norsk Hydros Fram Vest-utbygging har kommet i skyggen av Grane-feltet hvor utbyggerne sparte 1,5 milliarder kroner i utbyggingskostnader, åtte prosent i forhold til budsjett.

Men prosentvis er innsparingene ved utbyggingen av Fram Vest større.

Anslaget i plan for utbygging og drift ( PUD) som ble godkjent i Statsråd, hadde et budsjett på 4,5 milliarder kroner. Da feltet ble satt i drift, endte kostnadene på 3,6 milliarder.

Prosjektet sparte inn 900 millioner kroner, eller 20 prosent av det opprinnelige budsjettet. Få prosjekter kan vise til slike innsparinger.

Fram Vest er et eksempel på hvordan virksomhetene offshore vil se ut i fremtiden. Det er i disse mindre hydrokarbonforekomstene regjeringen håper å kunne hente ut mellom 2000 og 3000 milliarder kroner ekstra til statskassen de neste 50 årene.

Første Troll-satellitt

Utbyggingen på Fram Vest består av to brønnrammer, hver med fire brønner. Oljen produseres på på Troll C og videresendes til Mongstad gjennom to 90 kilometer lange rørledninger.

Om bord på Troll C har Hydro installert en prosessmodul for å kople Fram Vest til det øvrige prosessanlegget på Troll C. Denne modulen på 900 tonn er bygget ved Kværner Rosenberg i Stavanger.

Undervannsutrustningen er levert av FMC Kongsberg Subsea, som siden 2001 har en rammeavtale med Norsk Hydro for levering av undervannsutrustning.

Flerfase

Tilsynelatende har dette vært en enkel utbygging, men den hadde ikke vært realisert uten omfattende forskningsinnsats. Fra Troll C til brønnhodene er avstanden nesten 20 km. Uten flerfaselaboratoriet i Trondheim og utviklingen av programvaren Olga, hadde ikke prosjektet vært mulig. Da hadde Hydro vært tvunget til å bygge en plattform på 360 meters dyp for produksjonen av oljen.

Til sammenlikning bygde Hydro ut Njord-feltet i 1997 som kostet hele 11,3 milliarder kroner. Feltet produserte på topp 60.000 fat olje daglig, og antatte oljereserver er på 150 millioner fat. Dette viser de store sprangene som forskning og utvikling har bidratt til på sokkelen.

Vanskelig løft

Det var knyttet stor spenning til selve løfteoperasjonene ute på feltet. Aldri tidligere hadde det blitt løftet inn en 900 tonns modul på en flyter offshore. Troll C-plattformen er ingen fast plattform, den flyter som et annet fartøy som er fast forankret i sjøbunnen.

Omfattende tester på løfteoperasjonen ble utført ved Sintef Marintek i Trondheim. Resultatet var positivt, og natt til søndag 4. mai fikk løfteriggen Saipem 700 modulen på plass.

Billigere og bedre boring

Hydro fikk forboret fem brønner for Fram Vest-utbyggingen, mot planlagt fire. En av disse brønnene er en flergrensbønn. I PUD-en for Fram Vest antok Hydro at selve forboringen ville ta 367 dager ved bruk av to rigger. Hele boreprogrammet ble i stedet gjennomført på 316 dager av én rigg, Deepsea Delta.

Brønnene på Fram Vest er forboret til sammen 5660 meter lenger enn opprinnelig antatt i PUD. Alle oljeprodusentene er blitt lengre. En brønn er avsatt som en ekstra observasjonsbrønn for å forstå reservoaret bedre under produksjonen.

Alt i alt regner Hydro med at disse faktorene tilsier at Fram Vest vil kunne utvinne en større del av sine reserver enn opprinnelig regnet med.