ROLIGE TIDER: Bilskip som ro-ro-fartøyet Talisman har mindre å gjøre. Det selges færre biler i verden og dermed synker fraktbehovet.

Fraktvolum og resultat synker

  • Industri

Driftsresultatet for første kvartal i år ble 36,4 millioner dollar, ca. 230 millioner kroner, mot ca. 390 millioner kroner i samme periode i fjor (59,9 millioner dollar).





Resultatet for Wilh. Wilhelmsen-gruppen (WW) ble svekket av solid nedgang i fraktvolumer. Nå frykter WW overskudd av tonnasje skal påvirke enda mer negativt.

Konsernets Maritime tjenester og logistikksegmentet leverte stabile driftsresultat, ifølge en pressemelding fra gruppen.

Krisevirkning

– Etterspørselen etter sjøtransport av biler og tung, rullende last er påvirket av den vedvarende globale finanskrisen. Dette gir et betydelig fall i driftsinntektene og -resultatet for shippingsegmentet, sier konsernsjef Ingar Skaug i WW.

Han opplyser at logistikkvirksomheten også merker fallende volumer, men at en tilpasning av aktivitetene har bidratt til et stabilt driftsresultat for segmentet.

Selger og skraper

– Framtidsprognosene tyder på fortsatt svake volumer og dermed også overskudd av tonnasje. Vi vil derfor fortsette å tilpasse vår flåte til tilgjengelige lastvolumer gjennom tilbakelevering, opplag og utfasing av skip, sier Skaug.

Innen maritime tjenester er nedgangen foreløpig ikke så stor. påvirket av nedgangen i shipping.

– Wilhelmsen Maritime Services betjener hele den globale handelsflåten, der aktivitetsnivået fortsatt er relativt høyt. Varslete tilpasninger i verdensflåten har ikke påvirket kvartalet i vesentlig grad, sier Skaug.