Fra spill til olje-Hue

  • ikt

Anvendelsene krever håndtering av flere titalls gigabyte data. Hues programvare bruker en klynge med PC-er til å regne ut bildene som kan presenteres på en vanlig PC.

- På slike store mengder data er det bare vår løsning av de som er basert på vanlige PC-er som henger med. Alternativet er kostbare maskiner fra Silicon Graphics, sier adm. direktør Diderich Buch i Hue.

Teknologien er under patentering i USA og Norge og kommer opprinnelig fra utviklingen av dataspill.

De to medarbeiderne Paul Endresen og Thomas Hagen arbeidet tidligere med avanserte grafiske presentasjonsløsninger for å tøye hardvaren mest mulig.

De to utviklet flysimulatoren Joint Strike Fighter - verdens første flysimulator med realistisk detaljgrafikk og geografisk terrengstørrelse.

Basert på blant annet erfaring med grafikk fra spillutviklingen, har Hue utviklet et totalt nytt interaktiv presentasjonssystem, HueSpace, for å visualisere store datasett i 3D.

Store datamengder

Siden data kommer fra tredimensjonale observasjoner i stedet for å være en matematisk eller strukturert modell, er det klart at det fort blir store datamengder som genereres og som senere må behandles.

Teknologien fra Hue er integrert inn i Voxelvisions system Gigaviz 2.0 som ble lansert i oktober i fjor.

- Tenk deg at du kan fly gjennom datasett i gigabyte-klassen i sann tid og samtidig ha interaktiv kontroll over gjennomskinnelighet, lys og tilfeldig valgte seksjoner. Etter parallellisering av maskiner i en Linux-klynge, får vi en imponerende ytelse vi ikke har sett i denne industrien tidligere, sier adm. direktør Ola Fjeld i Voxelvision.

Salg

Hue ble etablert i 2001. Nå håper de fire ansatte at selskapet får innpass på innen medisin, forsvar og ikke-destruktiv testing i forsvars- og bilindustrien.

I løpet av et par måneder har Hue allerede solgt rundt 20 systemer. Det er også i ferd med å inngå avtale med et stort internasjonalt oljeselskap og et stort service-selskap.