I FLYINDUSTRIEN: Åtte av ti flyprodusenter bruker Teamcenter. Også Volvo Aero Norge (bildet) som produserer deler til flymotorer bruker Teamcenter.FOTO: VOLVO AERO NORGE

Fra produktidé til livsenden

  • ikt

Teamcenter har under årene fått økede markedsandeler.

Blant brukere finnes store selskaper som GM og Ford samt åtte av ti flyprodusenter. I Norden brukes programmet av for eksempel Ericsson, Saab Aerosystems og Volvo Aero. I Norge brukes Teamcenter av blant annet Rolls Royce og Volvo Aero.

UGS er en av verdens ledende leverandører av PLM-systemer (Product Lifecycle Management). Bare i fjor hadde UGS en 35 prosent økning i salget av sin Teamcenter programvare. PLM er blant annet sterkt knyttet til DAK-systemer fordi det er det mest viktige i en produktutvikling.

Ryggrad

– Med over to millioner lisenser globalt er Teamcenter verdens mest spredde PLM-løsning der den danner en ryggrad for de selskaper som ønsker en omfattende integrert digital fremstillingsprosess, markedssjef Maths Mattsson i UGS.

Hovedkonkurrenten til UGS er Dassult System. Mattson mener at det er interessant å legge til at Teamcenter håndterer flere DAK-lisenser fra Dassault (Catia) enn de gjør selv med deres et PLM-system. – Vi er mest åpne mot andres DAK-systemer, hevder han.

Teamcenter er selve hjørnesteinen i systemene til UGS. De tre viktigste egenskapene er i følge Mattsson hvordan det hjelper til å ta fram nye produkter, en globalisering med utvikling og produksjon rundt om i verden og endelig hvordan håndtere alle offentlige pålegg. Det kan for eksempel være håndtering av elektronikkskrot.

– Bruk av Teamcenter gir foreta et raskere og mer effektivt verktøy som de kan bruke i sin innovasjonsprosess for å få ut nye og spennende produkter til markedet, sier produktsjef Johan Cederbaum.

Office-integrasjon

– Gjennom en tett integrasjon mot Microsoft Office dekker Teamcenter gapet mellom en ide og innovative produkter. Det er dagens innovasjon som legger grunnlaget for morgendagens inntekter. Det er ikke nok å generere ideer, men å få de gjennomført og få de ut på markedet. Et viktig stikkord er tid til markedet, legger Mattsson til.

Med stor åpenhet mot andre systemer håper UGS å ta store biter av et PLM-marked som har en årlig økning på rundt 14 prosent de nærmeste fem årene. Et spørsmål om dette er et system bare for de store globale selskapene blir kontant avvist av begge; 40 prosent av deres kunder på Teamcenter har en omsetning på mindre enn 750 millioner dollar.