Forsvaret bygges ned og om

Norge trenger ingen kystfort, ingen missiltorpedobåt-flåte (MTB), ingen flere sjømålsmissiler fra Kongsberg, og ingen moderne kampflystyrke før tidligst i 2010.

Dette mener regjeringen. I dag la de fram stortingsproposisjonen om forsvarets framtid. Der skisserte de flere kutt: Nedbemanning fra 23000 til 18000 ansatte. Kutt i verneplikt-tiden og kutt i antall inntatte rekrutter. Kutt i mobiliseringsforsvaret. Kutt i forsyningskommandoene. Men forsvarsminister Bjørn Tore Godal sier at Forsvaret skal styrkes.

Bygger ned og tar bort

Dette er noen av eksemplene på følgene om Regjeringens forslag til omlegging av Forsvaret fra 2002 til 2005 vedtas.

– Om Stortinget ikke endrer forslaget, vil våre folkevalgte ikke bare bygge om forsvaret til det de kaller en mer moderne enhet. De bygger også ned, tar bort og rydder vekk, hevder en høyere, anonyme offiserer overfor Teknisk Ukeblad Interaktiv.

Forsvarsminister Bjørn Tore Godal hevder at tiltakene er basert på den trusselvurdering som Regjeringen mener at et enig Nato står bak. Men offiserene påpeker at det slettes ikke finnes noen entydig uttalelse fra sentralt Nato-hold, som indikerer at Norge og andre Nato-land ikke lenger trues.

Det Nato sier er at signalene om potensielle trusler ikke lenger er like klare som de var under den kalde krigen. Men Nato utelukker ikke at et eller annet kan skje. Fortsatt kan «bandittstater» skape problemer for sine omgivelser, og terroristtrusselen er på ingen måte redusert.

Enormt havområde

Norge står i en særstilling: Det havområdet vi skal hevde suverenitet over, utgjør mer enn 30 prosent av Europas samlede areal. Landet skal hevde nasjonal suverenitet over et kolossalt havområde, først med en, så med to, tre, fire og til slutt fem nye fregatter.

Mange yrkesoffiserer påpeker at vi sikkert kunne ha fått langt større effekt av et større antall (12–15 stykker) missiltorpedobåter av Skjold-klasse. Det har vært presisert at en modernisert kystvakt sammen med moderne kampfly og et større antall Skjold-type MTB-er kunne ha passet på sokkelen og fiskefeltene langt mer effektivt enn fem langsommere fregatter i Fridtjof Nansen-klassen.

Et bedre Skjold

En Skjold kan bære et meget stort antall sjømålsmissiler og levere dem i hastigheter på over 60 knop det vil si godt over den doble hastigheten til en moderne fregatt. Kobles Skjold sammen med moderne kampfly væpnet og elektronisk utstyrt for sjø- og bakkemål, blir resultatet sterkt økt slagkraft. Og da snakker man ikke om kampfly som en oppgradert F-16, men for eksempel om topp moderne Eurofighter av årsmodell 2005.

Godal tok MTB-poenget da han la fram proposisjonen midt på dagen i dag, og sa at man «innenfor de gitte rammer ikke har plass også til MTB-er». Dermed indikerte han at Stortinget kanskje kunne overtales til å øke rammene, for «det er ingen tvil om at Skjold er et flott fartøy». Men det som ligger innenfor rammene, ligger fast. Skal vi skaffe MTB-er, må mer penger settes inn; kanskje så mye som sju milliarder over fire år. Det tilsvarer omtrent en Gardermobane.

Andre forsvarsgrener

Landforsvaret skal etter planen bygges ned til en mobil divisjon med to brigader og divisjonstropper pluss Forsvarets innsatsstyrke; Sjøforsvaret blir med tiden på fem fregatter med helikoptere, seks Ula-klasse U-båter (Kobben fases ut), åtte mineryddere, en kystjegerkommando, en marinejegerkommando og diverse støttefunksjoner - og Kystvakten får et isforsterket fartøy og nye helikoptere.

Luftforsvaret blir på tre skvadroner med 48 F-16 fly pluss reserver, tre Elint-fly, seks maritime patruljefly, seks transportfly (Hercules som må repareres for et ukjent antall millioner), 18 transporthelikoptere, redningstjenesten og diverse luftverngrupper og støttefunksjoner.