Forskning i støpeskjeen

Han må favne vidt, forskningsdirektør Erik Sandvold, når han skal sammenlikne og planlegge Hydro Aluminiums videre strategi for teknologi og forskning. - Hittil har vi bare kunnet si at det er muligheter for videreutvikling. Det er først nå etter at sammenslutningen med VAW er godkjent av EU-myndighetene, at vi får innsyn i bedriften og teknologien til den andre. Vi skal sammenlikne styrker og svakheter, forteller han idet han står på farten til Tyskland.

Med 2,03 meter på strømpelesten har han både armlengden og overblikket som skal til, men han vet også at han må passe på hodet dersom han strekker seg langt. I det nye Hydro Aluminium får har rundt 500 personer som skal rapportere til seg. - I Hydro har de ansatte en meget sterk lojalitetsfølelse til selskapet. Det må vi videreutvikle for det nye Hydro Aluminium. For ett er å sette opp ønsker på papir om hvordan vi skal ha det. Noe helt annet blir det når restrukturering og omorganiseringsprosesser skal gjennomføres i praksis. Det er mennesker i bedriften det handler om.

Styrker kompetansen

Hydro får et sterkt ben inn i Tyskland og Sentral-Europa. - Det vil styrke kompetansen og rekrutteringsgrunnlaget i bedriften. Vi kan knytte til oss langt flere teknologiske miljøer ved universiteter og høgskoler enn det vi har gjort tidligere, understreker han.

Selskapet har ennå ikke lagt noen strategi for hvor de forskjellige forskningssenterne skal ligge. Det avhenger av hvor selskapet ønsker å bygge opp sin kompetansebase og hvor kunnskapen sitter i dag. Målet er i hvert fall å styrke seg innen de områder de allerede i dag er ledende.

Bilindustri

- Vi ser sterkest vekst innen bilindustrien. Her har Hydro og VAW kompletterende kunnskaper - Hydro på strukturer med profiler og komponenter i støtfangere og systemer tilknyttet dette, mens VAW leverer motorblokker, topper og andre støpte produkter pluss plater til chassis og karosserier. Med basis i vår sterke kompetanse i metallurgi kan vi styrke posisjonen i bilmarkedet ved å lage gode legeringer som er resirkulerbare; et emne som blir mer og mer aktuelt for dagens bilindustri.

- Hittil er aluminium brukt i noen få eksklusive bilmodeller, men vi regner med at om få år kommer dette også i volummarkedet. Dette blir en evig kamp mot stål.

Sterkt resirkulerbart

Sandvold tror Hydro kommer til å være langt sterkere representert i verdikjeden, spesielt på resirkulerbare aluminiumsdeler. Men selskapet kommer ikke til å bli en systemleverandør av integrerte systemer med både plastkomponenter, elektronikk og aluminiumskomponenter. - Vi vil konsentrere oss om vårt kjerneområde.

Også innen støpte produkter regner Sandvold med at det finnes et stort forbedringspotensial. Dette gjelder spesielt på støpeteknikker og bruk av resirkulerbare og vektbesparende legeringer. - Vår kunnskap innen magnesiumstøping kan bli sentral i slik utvikling.