Med gasstankskip kan Statoil frakte CO2 skip fra Mongstad til Snøhvit-anlegget på Melkøya. FOTOMONTASJE: SIMEN HÅKONSEN/TU

Forsinket CO2-rensing i EU

  • Kraft

Både internt i EU-kommisjonen og mellom EU-landene er det stor uenighet om hvordan rensing og lagring av CO 2 (CCS) skal finansieres.

Klart i januar

Etter dagens EØS-regler er det ulovlig at et selskap bygger et gasskraftverk mens staten tar regningen for rensingen, slik som er planen på Mongstad. Derfor vil de nye EU-reglene også få konsekvenser for Norge.

Men nå viser det seg at reglene ikke blir klare i november som planlagt, skriver Aftenposten.

- Det kan bli forsinkelser, og alt presenteres i januar, sier energikommissærens talsmann Ferran Tarradellas til avisen.

Mange venter

Da blir den isåfall presentert samtidig som EU legger frem sin omfattende pakke for energisparing og produksjon av fornybar energi.

Det er 33 pilotprosjekter for CCS for kull- og gasskraftverk som venter på avklaring i Europa. Disse konkurrerer om å bli et av de 10-12 verkene som skal omfatts av EUs såkalte flaggskipsprogram.

Dette skal være en betydelig satsing i hele Europa for å få CO 2-rensing til å bli kommersielt fra 2020.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.