22 METER LENGER: Den nye seksjonen er på plass i kjempedokken på Keppel Verolme.
NØYAKTIG: Avstanden mellom midseksjon og baugseksjon skal reduseres til 6 mm før sveisingen begynner. Det tilsvarer tykkelsen på de små ørene i kanten på seksjonen til høyre.
MANGE SKOTT: Å forlenge et cruiseskip er en svært kompleks operasjon.
TEFLON: Den teflonbelagte løpebanen og de hydrauliske jekkene bærer skipet.

Forlenger herligheten

  • produksjon

Rotterdam: Cruisefarten er i sterk vekst. Konkurransen er beinhard.

For å kapre kunder forlenger Royal Caribbean Cruise Line (RCCL) sitt åtte år gamle skip Enchantment of the Seas. Samtidig skifter de store deler av innredningen.

For åtte år siden var Enchantment of the Seas blant de ypperste av skip i cruisefarten. Men mye vann er rent i havet siden den gang. Fra å være et tilbud til velstående som hadde passert middagshøyden, er cruise utviklet til å bli et tilbud for alle. Gjennomsnittspassasjeren er i dag 42 år gammel.

Samtidig har trendene for reisende endret seg. Folk skal ha mer opplevelser, flere spennende tilbud i matveien, og de skal kunne trimme og bevege seg. Avslapping på soldekk er ikke nødvendigvis første ønske for mange av de yngre passasjerene.

For å tilby mer spennede opplevelser, forlenger rederiet Enchantment of the Seas med en ny midtseksjon på 22,2 meter. Midtseksjonen ble bestilt fra Aker Finnyards, mens selve sammenkoplingen ble tildelt verftet Keppel Verolme i Rotterdam. De er de eneste som tilbyr en deling av skipet og sammenkopling i en tørrdokk.





Første gang i tørrdokk

Normalt foretas forlengelser av skip ved kai. – Det blir ikke nøyaktig nok. Å gjennomføre dette i tørrdokk vil gi et bedre resultat, sier teknisk direktør Harri Kullivara til TU.

Keppel Verolme har den perfekte dokken for oppdraget, en reperasjonsdokk som måler hele 400 x 90 meter. Dybden er på 11 meter. Her kunne Enchantment of the Seas plaseres på den ene siden av dokken, mens den nye seksjon lå på den andre siden. Etter at skipet var kuttet i to, kunne dermed den nye seksjonen sleises inn i skipet.





Panmax +

Enchantment of the Seas er bygget som en panmax-skip, dvs at det passer akkurat inn i slusene i Panama-kanalen. Før forlengelsen var lengden på 279 meter, mens bredden er på 32,2 meter. Etter forlengelsen er skipet 301 meter lang, hvilket er for langt for Panama-kanalen. RCCL planlegger derfor å lage en vippebaug for å få plass. - Vi har ennå ikke funnet den tekniske løsningen, forteller Kullivara.

Aker FinnYards bygget skipet da det var nytt. Basert på alle tegninger og datamodeler fra den gang, ble den nye midseksjonen konstruert og bygget, deretter flyttet på lekter til Rotterdam. – Det var en stor utfordring å skipe midtseksjonen siden den er kortere enn den er bred, mens bredden er mindre enn høyden, forteller Juha Heikinkeimo, fra Aker FinnYards. Eller kunne han foretelle at den nye seksjonen er bygget med en nøyaktighet på 2 cm.





Meget nøyaktig

En stor del av arbeidet med å sette inne den nye midtseksjonen er knyttet til koplingsarbeidet for rør, ventillasjonskanaler, og ikke minst elektriske forbindelser. Totalt 1110 kabler, 120 rør og 60 ventillasjonsrør måtte kuttes og koples til igjen. Totalt ble det kuttet 600 meter med stål. Dette arbeidet ble gjort med laser, samt sager.

Totalt skal det hele ta 31 dager, hvorav sammensetningen med den nye seksjonen er ventet å ta 15 dager.

Etter at skipet ble delt, ble fremre del flyttet 29 meter frem. Dette ble gjort ved å bruke hydrauliske jekker som dro den 11.300 tonn tunge delen på en løpebane belagt med et teflonliknende belegg. Midseksjoen ble så kjørt på plass. Både den fremre delen av skipet og den nye seksjonen står på hydrauliske jekker, som gjør at de kan justeres svært nøyaktig før sammensveisingen.

Da de to delene ble sveist sammen, ble skipet posisjonert slik at den i bunnen hadde 6 mm avstand før fugingen med nytt materiale begynte. På toppen av skipet var da avstanden mellom delene 20 mm. Åraken til at de ikke står med sammen avstand hele veien, er at sveisingen regnes som en termisk prosess.

Når det tilføres varme, utvider stålet seg. Da får de den nødvendige avstanden på 6 mm oppetter inntil skipet er helt sammenføyd. Det går nærmest som en glidelås.





Skifter innredning

Samtidig med den nye midtseksjonen, gjennomføres en komplett oppdatering av lugarer og publikumsområdet om bord. Etter åtte år i drift, er tepper og tøy utslitt. 800 personer er derfor om bord for å fornye skipet, slik at det er både lengre og bedre utstyrt nr det kommer i drift 1. uken i juli. Da vil innredningen være ny, det vil være to nye restauranter, og skipet vil ha klatrevegg for ivrige fjellklatrere, samt trampoliner og andre trimområder på dekk.

Kostnadene for forlengelsen er på ca 60 millioner dollar. – Vi får 151 nye lugarer med plass til 290 gjester. Vi åpner to nye restauranter. Skipet vil ikke øke energiforbruket, og bemanningen øker med kun 80 personer. Erfaringene fra dette prosjektet vil vise om vi går videre med å gjøre de samme forandringene på skipene i samme klasse, sier Kullivara.