Fokus på IKT

  • ikt

AtleTangedal er opptatt av å bidra til å fylle det såkalte verdiskapingsgapet.

Etter hvert som oljeinntektene avtar, vil behovet for innovasjon og vekst i konkurranseutsatt sektor øke tilsvarende.

- IKT- og telesektoren kan og bør være en betydelig bidragsyter. Vårt fokus vil være knyttet til hvordan IKT og tele kan støtte fagområdene sivilingeniørene er opptatt av, og hvordan dette kan gi merverdi for virksomhetene på kort og lang sikt, sier han.

Økonomen og pedagogen Tangedal har en bred bakgrunn og god erfaring fra så vel offentlige som private virksomheter, blant annet NKI og Næringslivets Kompetansenett.

Under årets kursdager i Trondheim konstaterteTangedal at problemene i industrien generelt og IKT-sektoren spesielt ga seg utslag i færre deltakere på IKT-kursene. På kurset Digitale telenett kommer vanligvis over 100 for å få faglig påfyll og stimulans, mens det i år møtte knapt femti personer.

- Vi vil sette alle kluter inn for å snu denne tendensen, sier en offensiv fagsjef. Han trekker fram både fjernundervisning, e-læring og " blended learning" som virkemidler for å nå fram.

- Erfaringen har vist at blended learning, eller kombinerte læringsmetoder, gir det beste resultatet. Det vil si at studenten deltar i både rene e-læringsopplegg, på fellessamlinger med tradisjonell undervisning og kanskje også et multimedieopplegg. Dermed opprettholder både studenten og bedriften den ønskede fleksibiliteten og en del av besparingene på reise og opphold som ellers er heftet ved lengre kurs- og seminaropplegg. Besparelsene og metodikken med kombinerte læringsmetoder gir best effekt ved etter- og videreutdanning og kurs av en viss varighet, sier Tangedal.