TILHENGERE:Orkel produserer blant annet slike traktortilhengere. Monteringen foregår i Norge. (Bilde: Orkel)
ORKEL MP 2000 er en mobil presse-pakke-kombinasjon som komprimerer og emballerer organiske småpartikler i rundballer.
TRØNDELAG::Orkel satser på produksjonen her hjemme.
BLIR HJEMME:Produktsjef i Orkel, Ola Slupphaug, vil heller satse på produksjonen i Norge.

Flytter ikke ut

  • produksjon

Tar opp utflagging

10. og 11. mars tar NHOs Forum for familiebedrifter opp utfordringene rundt utflagging av norske produksjonsbedrifter. Her treffes politikere og bedrifter til en dialog om hvordan den globale konkurransen kan møtes.

– Vi diskuterte om vi skulle produsere her eller flytte ut. Vi fant ut at vi ville satse på teknologi og investere i sveiserobot, forteller produksjonssjef Ola Slupphaug.

I Orkel, som ligger i Orkdal kommune, er det ikke noen diskusjon lenger om å flytte ut produksjonen av tilhengere. – Vi har forbedret produksjonen såpass at det ikke trengs, sier produksjonssjefen.

Bedriften kjøper likevel underkomponenter ute.

– Vi kjøper en del i Tsjekkia og andre steder. Noe av det har vi gjort selv før. Nå konsentrerer vi oss om å bli gode på sveiseprosessene og automatisere disse. Kjernekompetansen er automatisering, sveis, lakkering og montering. Plate- og maskinering kjøper vi, mens vi satser mer på montering i fabrikken, forteller Slupphaug.

I 2000 talte bedriften 105 mann. – Vi gikk inn i en prosess med å snu, der vi så på effektivisering, fordeling av arbeidsplasser og lignende. Da la vi en del til utlandet og gjorde om automatiseringsprosessen. I dag har Orkel 74 ansatte. 31 av disse har fått gullklokke. – Vi har en god og stabil arbeidsstokk, kommenterer produksjonssjefen.

– Har dere flere ingeniører nå enn før?

– Ja det har vi. Omleggingen krever flere på den administrative biten. Vi har mer direktesalg nå, som krever mer oppfølging av markedet. Dessuten må vi være mer allsidige, svarer han.

Orkel har automatisert mer, kjøpt to sveiserobote og har jobbet med innkjøp og vareflyt. – Tidligere hadde vi en vareflyt på 11 uker på en produksjon på 40 tilhengere. Nå er det fire uker, og vi jobber med å ta det enda lenger ned. Det er viktig med gode underleverandører og gode samarbeidspartnere, sier Slupphaug.

Han har ikke tro på utflagging av kjerneproduksjonen. – Hvis du flagger ut, er det som å sette deg på jernbanen, du er i konstant bevegelse. De som flagger ut, må hele tiden omstille seg og se etter nye løsninger. Jeg vil si det er risikabelt å ta ut kjerneproduksjonen. Vi må ha nøkkelkompetanse, og da bør man ha produksjonen her for å beholde den, sier han.

Etter noen tøffe år går bedriften nå svært bra. – Vi selger som bare juling, og har full produksjon til september, forteller Slupphaug.