Flyselskaper settes på bakken

Norske flyselskaper kan risikere å bli satt på bakken fordi de ikke vil få utstedt nødvendig sertifikater og lisenser.

Av de ca. 110 inspektørene som finnes i Luftfartstilsynet, er det ingen som ønsker å flytte til Bodø.

- Jeg kan i beste fall håpe på inntil fem av mine, forteller avdelingsdirektør Jan Bengtson, som leder en avdeling med 35 inspektører.

Inspektørenes oppgave er å godkjenne og kvalifisere norske flyverksteder og flyselskaper og sertifisere og utstede lisenser på at virksomhetene følger de prosedyrer som er definert i det internasjonale regelverket som er fastsatt av Joint Aviation Athority, JAA, som igjen er underlagt European Civil Aviation Conference, ECAC.

Både verksteder og flyselskaper må ha sertifikatene og de nødvendige lisenser på plass for å kunne delta i internasjonal luftfart og ivareta flysikkerheten.

- Det tar flere år å utdanne en inspektør. Vedkommende må ha lang erfaring fra sivil luftfart og i tillegg utdannes som inspektør. Skal vi ha inspektører klare for å opprettholde virksomheten, må vi ansette nye inspektører i dag, slik at de er i funksjon når tilsynet eventuelt flytter til Bodø. Allerede før regjeringen bestemte å flytte oss til Bodø, slet vi med å rekruttere nye medarbeidere. Vi regner ikke med at det blir enklere i Bodø, mener Bengtson.

- Oslo og Østlandsområdet er tross alt det området der det er best rekrutteringsgrunnlag.

Bentgtson mener bestemt at dette kan gå ut over flysikkerheten, samtidig som norske selskaper kan bli utestengt fra det internasjonale luftfartsmarkedet.

- Det gjelder ikke SAS, som er under et felles skandinavisk tilsyn, men Braathens, Widerøe, og en rekke andre selskaper vil bli påvirket av dette, forteller han.