Flyene til Atlantic Airways på Færøyene kan ta henholdsvis 83 passasjerer (BAe 146-200) og 97 assasjerer (BAe 146-100). (Bilde: Atlantic Airways)
Atlantic Airways har tre fly av typen British Aerospace BAe 146-200 og ett fly av typen British Aerospace BAe 146-100. (Bilde: Atlantic Airways)

Fly i flammer på Stord

  • Motor

Flyet klarte ikke stoppe da det skulle lande på Stord lufthamn i 7.30-tiden tirsdag.

Så normalt ut

En kaptein fra flyselskapet Atlantic Airways som var tilstede i tårnet på Stord lufthavn da passasjerflyet brøt ut i brann sier til Aftenposten at det ikke var noen indikasjoner i forkant på at noe var galt med flyet.

- Det så ut som en helt normal landing. Jeg hadde ikke mistanke om at det var noe galt på gang, sa kaptein Sven-Erik Strandberg under pressekonferansen som ble holdt på Stord lufthavn i dag klokken ti.

Kapteinen sa også at det heller ikke var noe med værforholdene som kunne forklare at flyet fikk problemer i landingen.

Fire omkom

Flyet har en kapasitet på 89 personer, men hadde bare fire besetningsmedlemmer og 12 passasjerer ombord.

12 personer er reddet ut uten alvorlige skader, men fire personer er funnet døde inne i flykroppen.

For varmt

Ved 9-tiden var de 12 personene reddet ut, og i 10-tiden var brannen slukket.

Ifølge Aftenposten tok det lang tid før redningsmannskapene fra Hovedredningssentralen (HRS) i Sør-Norge på Sola kunne ta seg inn i flykroppen på grunn av stor varmeutvikling.

Chartret av Aker Kværner

Flyet, et firemotors jetfly av typen BAe-146/200 fra Atlantic Airways, kom fra Stavanger lufthavn Sola.

Det har i flere år vært chartret av Aker Kværner, skriver VG.

I dag var flyet på vei fra Stavanger til Molde med medarbeidere som skulle jobbe på utbyggingen av Ormen Lange-anlegget for Norsk Hydro.

Flere ulykker

VG skriver at det har vært to liknende ulykker med denne flytypen, hvor flyet ikke har rukket å stoppe på rullebanen.

For en drøy måned siden måtte et fly fra Atlantic Airways nødlande på Bergen Lufthavn Flesland med bremseproblemer.

Det er foreløpig ikke bekreftet om det var det samme flyet som nå styrtet.

Mulig gasslekkasje

Årsaken til ulykken er fortsatt ukjent, men ifølge Dagbladet holder Havarikommisjonen alle muligheter åpne.

- På et møte vi nettopp har hatt ble det bestemt at giftige gasser i kabin og cockpit er en av de mulige årsakene vi vil undersøke. Det vil bli tatt blodprøver av alle som var om bord. Både overlevende og avdøde, sier fungerende direktør Grete Myhre i Havarikommisjonen til Dagbladet.

Giftige gasser som er lekket ut i kabin og cockpit fra flymotoren, er årsaken til en rekke ulykker i internasjonal flytrafikk.