Hitachi satser knallhardt på TV-markedet. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Sharps nye supertynne LCD-TV. Fra IFA-messa i Berlin. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Sharp imponerer med LCD-TV-er som er bare 20 millimeter tykke. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Informasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Erik Andersen. (Bilde: Odd R. Valmot)

Flat-TV salg til himmels

Nordmenns lyst på flate store TV-er overrasker selv de meste garvete i bransjen.

Årets prognose, som ble utarbeidet av Stiftelsen Elektronikkbransjen og ble presentert på den store forbrukerelektronikkmessen IFA i Berlin, var på rekordaktige 511 000 nye enheter.

Over halvmillionen

Nå viser det seg at det ikke holder.

I den nye reviderte prognosen er det lagt til 40 000 nye apparater som vi vil bære ut av butikkene innen året er omme.

Større enn Sverige

— Vi handler like mye flat-TV-er her i landet som i hele Sverige, og de er tross alt dobbelt så mange, sier informasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Erik Andersen.

Det ser også ut til at størrelsen er i ferd med å øke. Mens 32 tommere lenge har vært førstevalget er det stadig flere som kjøper 40 tommere eller større.

Parabole tilbøyeligheter

Det er forresten ikke bare flate TV-er som vekker kjøpelysten i Ola og Kari nordmann.

Antallet satellittanlegg ser ut til å kunne havne på 180 000 og det er en økning på 29 prosent fra i fjor.

GPS-interessen høy

Stadig flere skaffer seg bilnavigasjon også. Salget i år går mot 125 000, og det er en dobling i forhold til i fjor.

Se bildeserier og flere artikler fra IFA i Berlin på våre nettsider: www.tu.no/ifa2007