3000 Fjellinjen-kunder kan ha pådratt seg en rekke bøter etter at bombrikken deres var inaktive i flere måneder. (Bilde: Mona Sprenger)

Fjellinjen solgte ugyldige bombrikker

De 3.000 bilistene har dermed kjørt gjennom flere bomstasjoner over hele landet uten å vite at brikken ikke fungerte.

Bøter

De kan ha pådratt seg bøter på tusenvis av kroner og betalt en haug med regninger de aldri skulle ha fått og som de aldri skulle ha betalt, skriver Aftenposten.

Årsaken til at bombrikkene ble registrert som ugyldige skal være en feil som oppsto i forbindelse med et datasystemskifte i april i år.

Ikke informert

Feilen ble oppdaget i begynnelsen av mai, men kundene har ikke blitt informert.

– Alle som har fått feilaktig avgift, vil nå få det refundert. Problemet skal løse seg automatisk, og kundene vil få pengene refundert. Dette gjelder både rabatter og feilaktig tilleggsavgifter i andre bomselskaper, sier kommunikasjonsrådgiver Hilde Foss Christensen.

Kunder som har passert bomringen rundt Oslo skal ikke være berørt ettersom de får kvartalsvise oppgjør, mens kunder ved manuelle bomstasjoner andre steder i landet trolig har fått bøter og tilleggsavgifter.