Jan Øyri, Mesta (Bilde: Mesta)
STORT BEHOV: Mesta gjør i disse dager ekstra fremstøt for å sikre seg flere ingeniører. (Bilde: Mesta/Bo Mathisen)

Fire av ti på Mesta-kurs

Mesta har i lang tid kjørt en massiv kampanje for å rekruttere nye medarbeidere. Samtidig arbeider selskapet aktivt med kompetanseutvikling internt gjennom Mestaskolen.

Interessen for kursene er generelt stor, forteller organisasjons- og personaldirektør Jan Øyri i Mesta. For eksempel søkte om lag 40 medarbeidere på et nytt lederkandidatprogram som settes i gang nå i høst. Programmet har plass til ti–tolv av søkerne og har som mål å utvikle fremtidige ledere på mellom- og toppnivå.

Fra bas til toppleder

Lederutviklingskursene tilbys både bas, trainee-er, nåværende ledere og kommende ledere i Mesta.

– Vi legger vekt på økonomistyring, marked, verdier og helse, sikkerhets- og miljøspørsmål, som betyr mye for dagens unge medarbeidere og for lederutvikling, sier Øyri.

Coaching inngår i lederutviklingen. Tanken er at en leder skal være coach for sine medarbeidere. Teamutvikling av ledergrupper er et tiltak som skal underbygge Mestas strategiske satsing.

Få slutter

I tillegg til lederutvikling inneholder kurskatalogen mye fagopplæring for de ulike gruppene i Mesta. Lærerkreftene hentes stort sett fra egen rekker.

– Vi har noen eksterne lærere på lederutvikling og bruker dessuten innleide konsulenter, men det er vi som styrer programmene, sier Øyri.

Mesta gir også støtte til videreutdanning eksternt, for eksempel kurs på BI. Dette er behovsprøvd.

– Vi har greid å holde på de ansatte. Veldig få har sluttet hos oss, og årsaken ligger mye i at vi har et godt tilbud på kompetanseutvikling, sier Jan Øyri i Mesta.

Kompetansen er bærebjelken

Mesta AS ble stiftet som et statlig eid aksjeselskap 1. januar 2003 og omsetter årlig for om lag seks milliarder kroner. Siden etableringen har Mesta satset sterkt på kompetanseheving. Mestaskolen ble opprettet som et strategisk virkemiddel for å øke kompetansen blant de ansatte.

Hovedoppgave til Mestaskolen er å analysere behov, iverksette tiltak, opprette kontakt med aktuelle høgskolemiljøer og koordinere lærlingordningen i selskapet. Mesta kaller kompetansehevingen for en bærebjelke i videreutviklingen av bedriften.