INNOVASJON: Vik-Sandvik har fått hedersbetegnelsen Årets skip flere ganger. Her forsyningskipet Viking Avant. Søsterskipet Viking Queen vil få gassmotorer. (Bilde: Allan Klo / Eidesvik)

Finner kjøper norsk skipsdesignfirma

  • Olje og gass

Målet er å bli ledende inne skipskonstruksjoner og i stor grad bli totalleverandør med både skipskonstruksjoner, maskineri, framdrift og elektrisk utrustning. E

Vik – Sandvik-gruppen er internasjonalt anerkjent for sine skipskonstruksjoner.

Kjøpesummen er 132 millioner euro, eller nærmere 1,1 milliarder kroner. Målet er å bli ledende inne skipskonstruksjoner og i stor grad bli totalleverandør med både skipskonstruksjoner, maskineri, framdrift og elektrisk utrustning.

Nye muligheter

En stor del av Vik-Sandiks virksomhet er konsentrert på Stord og Fitjar.

Dersom Vik- Sandvik oppnår gunstige resultater de neste tre årene, utløser det ytterligere 38 millioner euro, eller 300 millioner kroner ekstra til de nåværende eierne av Vik Sandvik – gruppen.

– For Vik-Sandvik betyr oppkjøpet nye forrentningsmuligheter. Gjennom å være en del av Wärtsilä-konsernet får vi tilgang til nye markeder, sier administrerende direktør i Vik – Sandvik, Svein Sandvik.





Nærmere kundene

– Oppkjøpet av Vik-Sandvik-gruppen er et strategisk viktig grep for oss. Det bringer oss nærmere kundene og vi kan komme i dialog med både redere og verft da alle skipets hovedspesifikasjoner og utstyr blir bestemt, sier Jaacko Eskola i en pressemelding. Han er direktør for skipsmotorer og framdrift i Wärtsilä.

Skipskonstruktørener spiller en stadig større rolle når rederne ønsker nye skipskonsepter. Det settes stadig større krav til integrerte systemer og det kommer nye skip med kompliserte systemer om bord. Flere skip vil gå flere forskjellige drivstoffer som LNG og lettolje. Nye krav settes til reduserte utslipp av CO 2 og NO x.





Investerer på Stord

Oppkjøpet karakteriseres som et viktig steg for Wärtsilä i å bli ledende som en totalleverandør i skipskonstruksjoner og service innen visse skipssegmenter.

De har over flere år bygget kompetanse innen skipselektro, automasjon og dieselelektrisk framdrift.

Nylig annonserte selskapet at de skal en ny fabrikk for denne typen anlegg på Kjøttinntåa på Stord, hvor de etablere et Center of Excellense for denne typen produkter i konsernet.

Finsk-amerikansk ingeniørkontor i Oslo

Wärtsilä til Bergen