De største investeringene skal gjøres på fergeleiet på Flakk. Da dette bildet ble tatt, var «Masfjord» reserveferge som ble satt inn når trafikken var stor. (Bilde: Andes Haakonsen)

Fergeleiene på Flakk og Rørvik utbedres

Gassfergene har bare ett dekk, i motsetning til de dieseldrevne fergene som går mellom Flakk og Rørvik nå. Derfor er de nye fergene vesentlig lengre enn de gamle, selv om kapasiteten er omtrent den samme.

Det mest omfattende arbeidet skal utføres på Klakk på sørsiden av fjorden. Her er det to fergebåser. Den ene fungerer bare som reserve, men den skal få samme standard som hovedbåsen. Den får ny tilleggskai i stål og ny fergekaibru med 18 meters lengde og 12 meters bredde. Hovedbåsen har en tilleggskai i betong som skal bygges om og forlenges med 35 meter.

På Rørvik er det bare én fergebås. Her skal tilleggskaia bygges om og forlenges med 20 meter. Både sør og nord for fjorden skal båsene utdypes.

Sambandet Flakk-Rørvik drives i dag av FosenNamsos med båtene «Trondheim» og «Fosen» i fast rute. Ytterligere en båt settes inn når det er behov for det. Fra årsskiftet overtar gassfergene som drives av Fjord 1.

Målt i kjøretøyer var Flakk-Rørvik lenge Norges 3. største fergesamband, etter Moss-Horten og Mortavika-Arsvågen. Etter at det ble satt inn gassferger på Halhjem-Sandvikvåg, overtok det sambandet tredjeplassen. Det gjenstår å se om denne båttypen blir like godt mottatt i Trøndelag. I 2008 hadde Flakk-Rørvik en årsdøgntrafikk på 2132.