Fergeleiet på Misten holder ikke lenger mål. Nå skal brubåsen bygges om, fergekaibrua skiftes ut og fenderveggen forlenges. 8. og 14. februar er datoene å merke seg for interesserte entreprenører. Fergeleiet på Misten holder ikke lenger mål. Nå skal brubåsen bygges om, fergekaibrua skiftes ut og fenderveggen forlenges. 8. og 14. februar er datoene å merke seg for interesserte entreprenører. (Bilde: Ellen Anita Nilsen, Statens vegvesen)

Fergeleiene i Mistfjorden bygges om

Mistfjorden ligger i Bodø kommune tre mil nord for sentrum. Fergeleiene Festvåg og Misten ligger på hver sin side av fjorden. Sambandet mellom dem inngår i fylkesveg 834. Overfarten tar 10 minutter. Trafikken i sambandet har økt jevnt fra 158 kjøretøyer om dagen i 2000 til 232 i 2009.

Bakgrunnen for utlysningene er den vanlige: Anleggene er gamle og nedslitte og ikke tilpasset moderne båter. Sambandet trafikkeres i dag av M/F «Kjerringøy» som ble bygd i 1980 og har plass til 27 personbiler.

Oppdraget som har anbudsfrist først omfatter levering og montering av fergekaibruer på begge sider av fjorden. De nye skal være 18 meter lange og 7 meter brede.

Det neste oppdraget gjelder nytt landkar, nye plater og ny fendervegg på Festvåg. Her skal det også utføres pælearbeid. På Misten skal fenderveggen forlenges med 31,5 meter, brubåsen skal bygges om og det skal bygges nytt aggregathus.

Begge oppdragene må fullføres innen 16. desember. Fra kommende årsskifte blir det satt inn en større ferge i sambandet.

Den tredje entreprisen lyses ut i februar. Den omfatter landarbeid ved begge fergeleiene. De totale omkostningene for arbeidet på Festvåg og Misten er beregnet til 50 millioner kroner. Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen i egenregi.