Fem stjerner - uten tak

Grunnen til at Saab'en er den mest robuste av sin type, er at fly- og andre ingeniører har sett på konstruksjonen i detalj.

Førti prosent av versjonen har ifølge sikkerhetsingeniør Martin Olsson deler til felles med sedanutgaven, resten er unikt for den takløse.

For å stive av skroget er det brukt høyfast stål inne i profiler av ikke fullt så høyfast, bjelker og terskler har større tverrsnitt for økt stivhet, forparten er kryssavstivet med høyfaste stålrør, veggen bak baksetet er bygget som en torsjonskasse i tykt stål.

Konstruktørene bruker fem grader av stål i bilen: Normalt karosseristål på 250 MPa, sterkere stål på 350 MPa, høyfast 450 MPa og en del ekstra høyfast 650 MPa. Alt dette har sin pris: Bilen tar enda lenger tid å bygge enn sedanversjonen og veier 150 kilo mer.

Torsjonsstivheten er fem ganger større enn forrige versjon (11.000 N/grad vridning) og det merker du om du kjører den på ujevn vei.

Cabriolet-taket trekkes automatisk ned i et eget avlukke over bagasjerommet og gjemmes under en luke laget dels av aluminium, dels av magnesium - for mekanismehastighetens skyld - du bruker mye mindre elkraft på å flytte en dings som bare har halve massen.